Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Moderna språk får läsas som Programfördjupande kurser på RL, se gärna programplan för RL>>. Men vilka kurser just din skola kan erbjuda, måste du få svar från din skola.

    Kurser för Grundläggande behörighet har du rätt att läsa; det kan inte din skola neka dig.

    Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2 får ej läsas som programfördjupande på RL, utan endast som kurser inom Individuellt val. Återigen är det upp till din skola att svara på frågan om du på din skola kan läsa de kurser. Jag hoppas att du kan, men jag kan inte veta det. Varför man ibland inte kan läsa alla de kurser som man vill läsa, är Lärarbrist och att Schemat kanske tyvärr inte går ihop, dvs att du kan ha en obligatorisk för dig kurs samtidigt som en kurs som du vill läsa går...och du kan ju inte klona dig. Obligatoriska kurser går före.

    Hoppas det löser sig.

    Lycka till med dina studier!

    Julia syv