Shann

    Hej, jag vill anmäla mig till universitetet rätt så snart. Jag vet inte exakt när sista datumet är att jag kan anmäla mig men jag tror det var någonstans i April. Hursomhelst, jag funderar kring att välja ämneslärarprogrammet med inriktningarna historia och religion, problemet är dock att jag måste välja ett huvudämne. Jag är osäker vilken av dem två jag ska välja som huvudämne. Jag har försökt kolla på nätet vad det är exakt jag lär min inom båda ämnen på universitet för att se vilken jag skulle tycka om mest men än så länge har jag inte hittat nån information. Skulle vara otroligt hjälpsam ifall ni kan hitta nått som kan hjälpa mig välja. Information, videoklipp, vad som helst. Tack i förhand !

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shann,
    se gärna info på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum - sista dag att göra ansökan till högskoleutb. i Sverige med start Hösten 2020 blir den 15 april 2020.

    Du skriver om att du vill söka till Ämneslärarprogrammet för att bli lärare i Religionkunskap och Historia. Behörighet till att bli lärare i Samhällskunskap brukar vara att man bland annat har godkänt betyg i gymnasial kurs Samhällskunkskap 2, har du det?

    Angående välja "huvudämnet" - jag antar att du läste kurser i samhällskunskap och i historia på t.ex gymnasial nivå och då vet du vad som ingår i kurserna; du har förmodligen haft kontakt med lärare i de ämnena, så föreställ dig att du själv ska vara lärare i de ämnena. Du kan också fråga dina nuvarande eller dina tidigare lärare om de vill ge dig tips och råd, berätta om sitt jobb lite mer ingående så att du kan göra ett mer underbyggt val.
    Du kan också kontakta studievägledare på de programmen som du funderar på att söka till! Läs också på utbildningarnas egna hemsidor.
    Fler länkar till sidor med relevant information:
    Ämneslärare
    Historielärare
    Samhällsvetare