Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Du kan se exempel på hur man sätter ihop kurser till en kandidatexamen på den här sidan http://www.fragasyv.se/info/beteendevetare-ett-program-eller-fristaende-kurser
    Fristående kurser i stället för ett program läser man av olika anledningar: 1. Om man vill testa läsa något ämne på högskola innan man söker till ett program
    2. Om man inte kommer in på programmet och vill "komma runt" hög antagningsgräns / exempel - fastighetsmäklare
    3. Om man vill ha en unik utbildning som inte finns som ett program
    4. Om man vill komplettera sin redan avslutad högskoleutbildning genom att fördjupa sig i ngt ämne.
    Du kan läsa många olika högskolekurser och kan sedan starta eget eller hitta en arbetsgivare men det finns inga garantier på att få ett jobb. Det finns det i för sig inte efter ett program heller, så på så sätt finns det ingen skillnad.
    Fördelar med ett program är att arbetsgivare känner till de utbildningar och att du slipper söka kurser till varje termin.
    Fördelen med att läsa fristående kurser att du är fri att söka vad du vill och kan fritt förändra inriktning på din utbildning.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen,
    • : Kan ni ge exempel på en unik utbildning som inte finns som ett program? Låter spännande!
    • Milla : En unik utbildning blir om man t.ex läser en kurs i filosofi, en kurs i juridik, en kurs i ekonomi, en kurs i geografi och flera olika språk- franska, tyska, italienska och/eller några andra språk eller andra kurser. När man sedan söker jobb uppger man alla kurser i vilka man fick godkända betyg och hoppas på att arbetsgivaren tycker det är passande utbildning eller så startar man eget företag.
    • : hm.. är det möjligt att välja program OCH en kurs?
    • Milla : Ja! Man kan läsa program på heltid och kurser vid sidan av på Max halvtid- max 45 högskolepoäng per termin/ heltid är 30 hp per termin.
    • : Så jag kan tillexempel läsa ett program och lägga till en kurs som t.ex språk kurs i Spanska?
    • Milla : Du måste söka både program och kurser under ansökningperiod och i fall du är behörig och har tillräckligt höga betyg för att vinna i konkurrensen, blir du antagen till Max 45 högskolepoäng per termin = 150% av heltid
    Läs alla kommentarer