Alma
    Jag har tackat ja till att gå skidgymnasium men har nu ändrat mig i sista stund, pga olika anledningar. Omvalsperioden har redan varit men finns det chans till att jag kan välja om till en linje på en ny skola, i en annan kommun?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alma!

    Jag vill vara säker på att jag svarar på "rätt fråga". Jag ser att du är 45 år. Är det så att du söker studier på Komvux eller är det fel uppgift om din ålder?

    Om du går i åk9 nu och söker till gymnasiet (trots att du är 45 år gammal :) då är sista dag att ändra sitt val = sista dag i omvalsperioden. Efter det måste det vara väldigt speciella omständigheter kring din situation, för att du skulle kunna ändra ditt val. Det kanske finns sådana speciella omständigheter och du bör i så fall gå prata med SYV eller kurator på din skola. Dina vårdnadshavare (föräldrar) kan också ringa SYV eller Rektor och be att Antagningskansliet kontaktas och en speciell lösning /undantag/ görs i ditt fall.

    Du skriver att du vill söka till en skola i "en annan kommun". Här undrar jag om det är i EN ANNAN KOMMUN än Jönköping, Aneby, Habo eller Vaggeryd? För att om skolan ligger i en av de kommuner, så är det inom avtalsområde = som om det var i din kommun.

    I fall skola dit du vill söka, ligger i ett annat avtalsområde (där omvalsperiod ännu inte är slut), kanske finns det möjlighet för dig att söka dit.

    Det bästa vore om du gick och pratade med SYV på din skola. Du måste vara beredd på att det kanske - tyvärr - inte går att ändra ditt gymnasieval nu, om omvalsperiod i ditt avtalsområde är redan slut, men jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt för dig. Jag kommer att hålla tummarna!

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA