Patil

    Hej! Jag läser gymnasiekurser för naturvetenskapsprogrammet i komvux. Jag har alltid drömt att jobba inom laboratorier. Jag vill veta vad det behövs för att jobba inom forensisk laboratorier. Vilka gymnasiekurser måste jag läsa? Och efter det vilket utbildning i universitet passar perfekt för att sedan inrikta sig till kriminal laboratorier? Jag har kollat på internet för programmet men det finns många olika information som jag inte vet vilket är den bästa. Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej, kika gärna på framtid.se/yrke/forensiker men där finns inte så mycket om utbildning och orsaken är att det är mycket svårt att ge råd och vägledning om hur man kan bli forensiker.
    För det första så finns det Olika inriktningar: man jobba som IT-forensiker och arbetsuppgifterna och utbildning är ganska annorlunda jämfört med "traditionella forensiker" som också delas upp till ex. Forensiker inom vapen, inom dokument och inom spår.

    Hen som vill bli forensiker och arbeta på NFC, Nationellt Forensiskt Centrum, med analyser och undersökningar i främst laboratoriemiljö bör ha en akademisk (högskoleutbildning på 3 år på heltid, som minst) grundutbildning inom sitt arbetsområde. Forensikern har vanligtvis en grundutbildning inom it, kemi eller biologi, men det finns även andra utbildningar representerade på NFC. Där finns exempelvis kemister, biologer, biomedicinska analytiker, civilingenjörer, fonetiker, vapenexperter, brandexperter och it-experter /för att nämna några/.

    Det tar cirka 2 år för en ny medarbetare med akademisk utbildning att bli forensiker på NFC. Större delen av den tiden läggs på en ämnesspecifik utbildning.

    Du bör alltså välja läsa kemi eller biologi på högskolenivå (om du vill jobba på labbet på NFC) och läsa ditt ämne i minst 3 år. Sedan kan du få chansen att söka jobb på NFC och utbilda dig där i 2 år till. Det kan dock inte garanteras att tjänsterna som passar dig att söka på NFC kommer att utlysas eller att du får anställning på NFC.