Dalya
    Hej!
    Jag undrade ifall jag väljer barn och fritid inriktning pedagogiskt arbete, kan jag bli socionom ifall jag lägger till kurser för att läsa vidare i högskola?
    Tacksam för svar så fort som möjligt!
    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Ja, Dalya, om du lägger till alla de nödvändiga kurser; blir du behörig till att söka Socionomprogrammet.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/BF.pdf
    vilka kurser ligger inom "Garanterat valbara kurser".

    Behörighet till Socionom är;
    Grundläggande behörighet + Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b.
    OBS! att varken Matte 2 eller Samhälle 1a:2 som krävs för behörighet till Socionom, finns inom GARANTERAT VALBARA kurser, vilket innebär att du kanske inte kan lägga till just de kurserna & med det inte blir behörig.

    Det finns flera alternativ för dig:
    söka ett gymnasieprogram där alla kurser för behörighet till Socionom ingår i det ordinarie utbudet;
    gå Barn/Fritids och HOPPAS PÅ att det går att ordna med tillägg av de rätta kurserna;
    i fall det inte skulle gå att läsa Matte 2 och/eller Samhälle 1b /du behöver båda de kurserna/ - kan du söka de kurserna på KomVux efter gymnasiet.

    Jag hoppas att mitt svar är till hjälp för dig i din studieplanering! Du får gärna återkomma om du vill få ett mer detaljerat svar eller om du har en annan fråga!
    Bästa sommarhälsningar
    SYV Ludmila