Student

    Hej! Kan ni hjälpa mig? Jag ska skriva en c uppsats i våren. Filosofie kandidatexamen i psykologi blir det. Det är samma som beteendevetare eller samhällevetare. Och jag vet inte vilket tema ska jag välja. Jag vill att temat ska matcha arbetsmarknaden. Kan ni tipsa mig vad som är efterfrågat just nu? Som sagt är jag intresserad av människans beteende och att de ska känna sig bättre. Tack om ni kan hjälpa. Katarina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    en allmän studievägledare är inte expert på område psykologi men jag kan ge några förslag som du själv får bestämma vad du vill förslå som tema som förhoppningsvis också blir godkänt av din handledare.
    Fölande teman (kunskapsområden) som på något sätt har med psykologi att göra, tycker jag, är "gångbara på arbetsmarknaden:
    --- Konflikter på arbetsplatserna - orsaker, varför konflikter uppstår? Är det ngn skillnad på konflikter mellan kollegorna som har samma arbetsuppgifter och på konflikter mellan chefer och underordnade? Kan man undvika dem? Hur löser man konflikter på arbetsplatserna? Olika typer av konflikter på arbetsplatserna? Mobbing ("vuxenmobbing") inom arbetslivet - orsaker, lösningar mm. Här tänker jag på att det finns undersökningar som visar att cirka en tredje del av arbetstagare svarar att de i alla fall någon gång blivit mobbade på en arbetsplats.

    --- Psykologiska tester vid rekrytering. Vilka tester som används i Sverige, och är det ngn skillnad på Sverige och andra länder i hur ofta tester används och vilka tester som används? Gör de någon nytta (alltså, kan man genom testerna försäkra sig om att anställa de rätta personerna)?

    --- Utbrändhet. Olika sorters problematik kring "att gå in i väggen"... Går det att förebygga? Är det mest personligt ansvar av den som jobbar för mycket eller bör chefen ingripa i tid, och i så fall vilka är de säkra tecken på att ngn håller på att bli utbränd?

    Studie- och yrkesvägledare