Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar,

    vi här på Fråga Syv kan försöka hjälpa dig att hitta passande utbildning, men då måste du berätta lite kring vad för sort utbildning du letar efter - om det är på högskola/universitet, på yrkeshögskola, på folkhögskola ... och inom vilket område - IT/data eller konst eller språk mm. Ännu bättre är det om du kan berätta vilket Yrke du är intresserad av - i så fall kan vi lista ut vilka utbildingar som kan vara passande för att skaffa sig "det yrket".

    Du får gärna gå in på www.framtid.se och titta på olika yrkespresentationer, som är uppdelade i olika "områden" - t.ex Tekniskt arbete, Transport, Säkerhetsarbete mm.

    Om du vill gå och prata med en Studie- och yrkesvägledare då är det på den skolan där du går nu, där du studerar som du kan vända dig till en SYV. Om du inte studerar idag, kan du fråga på komvux - om de kan ge dig hjälp med att hitta passande utbildning. I många kommuner finns det också Vägledningscentra av olika slag som kan t.ex heta "arbetsmarknads- och vägledningscentrum" eller ngt. i den stilen. Info om det går oftast att hitta på kommunens hemsida. Annars kan man ringa till kommunens växel och be dem att koppla dig till Komvux. Komvux vet definitivt om det finns vägledningscentrum eller ej i din kommun.

    Hälsningar

    Mikael SYV