Nick
    Hej, jag började på gymnasiet ett tag sen och jag trivs inte. Klassen är enorm, studiesättet krångligt och det passar helt enkelt inte mig. Min mentor vill dock att jag ger skolan en riktig chans innan jag testar andra och vill att jag väntar tills minst onsdag nästa vecka. Men alla har typ rivstartat och redan kört igenom sina kursintroduktioner. Om jag senare vill byta så är jag rädd att de redan hunnit studera långt före mig och att jag hamnar efter och får för mycket arbete. Att de hunnit så långt in i kursen. Så frågan är om jag vill byta, ska jag byta eller vänta tills nästa läsår och börja samtidigt som alla andra?
    • : Och det här med platser är lugnt, det finns platser kvar på närliggande gymnasieskolor.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nick!

    Kan du testa en dag (provgå) på en annan skoIa?

    Tänk att man kan vara sjuk (förkyId i upp tiII 3 veckor) och ändå Iäsa ikapp...

    Man tar in reserver fram tiII sIutet på september på ganska många skoIor...

    Extremt svårt att säja om du kommer att trivas bättre på en annan skoIa och i så faII på viIken skoIa i så faII. Det kan nämIigen vara sjäIva övergången från grundskoIan tiII gymnasiet är ett stort steg... det är skiIInaden meIIan hur man Iäser på grundskoIan och på gymnasieskoIan.

    Så mitt försIag är att du frågar på din nuvarande skoIa om du kan utebIi en dag (väIj en dag som ni har minst antaI Iektioner) och testa (provgå) på en annan skoIa.

    Du kan också söka tiII åk1 nästa år, men det vet du om, du skriver om det i din fråga ju! :)

    Jag hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV