Stephan
    Hej,

    Jag vill göra provining på Moderna språk (Arabiska) 1,2, 6 och 7?
    Var kan jag hitta de, vilka kommuner?
    Notera: Om de finns inte hur kan jag studera de i annan kommun? hur kan få mitt rätt att studera dem som andra elever (Alla elever måste får samma chance att studera ämne)?
    Jag vet att Jensen skola har de kurser!

    Tack snälla.
    Ha en bra dag.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    studier på högre nivå än grundskola är i Sverige inte obligatoriska och kan inte heller garanteras. Det är tyvärr inte alla elever som kan läsa de språken (eller göra prövningar) som de vill få betyg i.
    När du inte lägre är gymnasieelev får du söka i hela Sverige var du kan anmäla dig till prövningar. Du får söka efter den möjligheten i alla kommuner/städer.
    Det finns tyvärr inte någon övergripande sammanställning som skulle underlätta hitta var man kan anmäla sig till prövningar.
    Angående studerandes rättigheter var god kontakta skolverket. Du kan även se om BEO kan på något sätt hjälpa dig. Barn- och elevombudet, BEO, är en del av Skolinspektionen, men har samtidigt en självständig funktion.