Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Mahid!
    Läs på http://www.framtid.se/yrke/aktiemaklare
    Aktiemäklare och värdepappersmäklare är två "liknande" yrken, kan man säga - man kan arbeta som både- och också. För båda krävs det högskoleutbildning inom Ekonomi.
    För att kunna komma in på Ekonomiutbildningar på högskola eller universitet, krävs det (i dagens läge i alla fall) lägst betyget E i Matematik 3 samt ofta även godkänt betyg i Samhällskunskap1b + alltid krävs det Grundläggande behörighet till alla utbildningar på högskolenivå, dvs man måste uppnå kraven för gymnasieexamen
    och på Yrkesprogram även ha godkända betyg i kurser som inte ingår per automatik - svenska 2 och 3 samt engelska 6.

    Om du på ett yrkesprogram, som t.ex. på Handels- och administrationsprogrammet väljer att läsa kurser för Grundläggande behörighet samt mer matte än programmet kräver, dvs inte bara den mattekurs som ingår i HA (Matematik 1a), utan du fortsätter med matte - 2a och sedan 3b;
    att du även läser Samhällskunskap 1a2 (som utökad kurs i så fall för det finns inte utrymme inom programmets 2500 poäng) - Utökade kurser är det rektor som beslutar om.
    Men kurser för Grundläggande behörighet har du rätt att läsa. Du säger det på din gymnasieskola och får de inlagda i din Studieplan. Skola kan inte neka dig att läsa kurser som ger just grundläggande behörighet.

    Om du på gymnasiet inte blir behörig till en eftergymnasial utbildning, som du är sugen på att söka till - kan du ansöka till Komvux.

    Ett annat alternativ är att du lär dig innehåll i kurserna på egen hand (genom självstudier) och gör prövningar sedan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Vänliga hälsningar
    Liselotte Syv
    Liselotte