No
    Varför beräknas meritpoäng olika beroende på vilket år man utfärdade sitt slutbetyg/gym.examen?

    Varför kommer två studenter som har läst exakt samma kurser (tex Matte 5/E) och fått exakt samma betyg (Betyg A/MVG), de har m.a.o exakt likadana meriter, ha olika meritvärde?

    Ebba, som har gymnasieexamen utfärdat 2014 och framåt, har fått betyget A/MVG i samtliga kurser hon läst, kommer ha ett meritvärde på 22,5 vid en ansökan till läkarlinjen

    Jonna, som har ett slutbetyg utfärdat 2010 och framåt, har fått betyget A/MVG i samtliga kurser hon läst, kommer ha ett meritvärde på 22,0 vid en ansökan till läkarlinjen.

    Varför är det på detta viset?

    Finns det något annat Jonna kan göra för att uppnå 22,5 vid en ansökan till läkarlinjen (hon har läst Ma E, Eng 7 och Moderna Språk 3). Vad har Jonna för val?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Det skedde gymnasiereformen 2011-12 och mycket har förändrats.

    Nu är nya förändringar på gång: meritpoängen kan försvinna helt; alt kan det bli stora ändringar i hur meritpoängsrwglerna tillämpas.

    Man får tycka vad man vill, men reglerna -hur som helst -gäller.

    • : Fattar inte varför ni inte svarar på frågor, tjänsten heter ju Fråga SYV? Jag undrade "Finns det något annat Jonna kan göra för att uppnå 22,5 vid en ansökan till läkarlinjen (hon har läst Ma E, Eng 7 och Moderna Språk 3). Vad har Jonna för val?"
    • Anna : Ber om ursäkt om du uppfattar att du inte fick svar på din fråga. Jonna kan läsa Moderna språk 4 eller Matematik Specialisering.
    • Anna : Vi rekommenderar också att göra Högskoleprovet. Även om man har gjort HP redan och kanske mer än en gång, rekommenderar vi att man gör HP ännu en gång. Än så länge kan man göra HP hur många ggr man vill. Det kan bli ändring på det.
    • Anna : Jonna kan läsa eller göra prövninar i Moderna språk 4 eller i Matematik Specialisering.
    Läs alla kommentarer