Anna
    Hej! Jag började ettan på IB på malmö borgarskola nu för drygt en vecka sedan. Jag känner redan att det inte passar alls mig, och det känns bara hemskt att åka dit. Det är redan väldigt mycket plugg och känns jätteseriöst. Jag är och har varit så otroligt skoltrött, så jag orkar knappt lägga ner någon energi i projekten vi börjat på. Därför funderar jag på att byta. Jag vill jättegärna gå på malmö latinskola, typ SAM/SAM, men det är ca 50 före i kö så det känns inte som så stor chans att jag kommer in. Till estetisk teater är det tre stycken som står i kö. Är det "värt" att byta till ES teater? Jag går på teater på fritiden och älskar det och min dröm är att bli skådespelare. Funkar inte det hade jag (i nu läget) gärna kunnat tänka mig att bli typ doktor, men då borde jag ju gå natur. Dessutom vill jag flytta utomlands och bo och plugga där. Vill inte stanna i sverige, och då är ju IB bra, bara att jag känner att jag inte klarar en endaste dag till där. Alla är mycket mycket studiemotiverade, vilket inte jag är, och allt vi gör nu kommer påverka våra resultat i 3an (mer än en "vanlig" svensk linje) och jag klarar inte av det. Vet inte vad jag ska göra, för det känns som en dröm som skulle gå i uppfyllelse om jag fick få på Malmö Latinskola, men samtidigt kommer jag nog känna mig riktigt besviken på mig själv för att ha hoppat av IB. Känns alla linjer/gymnasien lika "hetsiga" och så svåra (har jättevårt för matten tex) som IB, i början, och det inte alls kommer göra någon skillnad om jag bytar?? Eller ska jag byta vilket jag tror kommer göra mig gladare? Tack på förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anna!
    Det år inte roligt att känna så som du gör, det förstår jag mycket väl och vill hemskt gärna hjälpa dig.

    Du är 16 år och vad dina vårdnadshavare tycker spelar väldigt stor roll. Om de inte ger sitt samtycke, kan du inte byta utbildning. Det är viktigt att komma ihåg. Därför kanske det är klokt att börja med att PRATA MED DINA FÖRÄLDRAR.

    Sedan är det precis så som du skriver: står elever i reserv "före dig" och just nu kan du ju bara byta dit där det finns ledig plats.

    Undrar om du vet att du får söka om nästa år - till åk1 igen och gå om hela gymnasiet. Kom ihåg det längre fram... i fall det kanske blir aktuellt.

    Att vara skoltrött och inte orka engagera sig i skolarbete är inte helt ovanligt och det kan finnas olika förklaringar till det, bl a kan det vara hälsa din (t.ex. vitamin eller mineralbrist) - så det kanske är en bra idé att ta blodprov på Vårdcentralen.

    Att du inte är så förtjust i matte men vill bli doktor rimmar kanske inte så bra. Vill man läsa så lite matte som möjligt på gymnasiet, bör man söka till ett yrkesprogram eller (av de högskoleförberedande) - estetiska programmet. Din idé om att byta till Estetiska (teater) rimmar bra med att vilja läsa lite matte.

    Du tycker om teater och vill bo utomlands efter gymnasiet. På teater är det inte bara skådespelare som arbetar, men även make-up artister, sömmerskor, ljustekniker. Det kanske man glömmer ibland att det är många olika professioner som är involverade i en teaterproduktion. Kanske är det en bra idé om du funderar på att lära dig något kreativt yrke? Förslagsvis: sömmerska, guld- eller silversmed, make-up stylist? Även kock, bagare/konditor, byggnadsmålare och kakelsättare kan vara ganska kreativa yrken. Om du sedan flyttar utomlands, har du stor nytta av att kunna ngt yrke som inte är "landsbundet" (exempel: är man jurist utbildad i ett land, så kan man inte bara börja jobba i ett annat land som har andra lagar, man måste omskola sig i flera år först men som kock eller byggnadsmålare eller silversmed kan man börja jobba omgående).

    På ett yrkesprogram finns det möjlighet att läsa som lärling http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling och får man lärlingskontrakt har man rätt att ansöka om lärlingsersättning hos CSN (1000 kr extra i månaden).

    Så - mitt förslag är att du pratar med dina föräldrar. Du kan visa dem detta svar från mig (om du vill) och att ni tillsammans kommer fram till vad som blir bäst för dig.
    Om du byter nu eller stannar på IB, så kan du ändå söka till nästa år till åk1, på nytt. Det kommer flera chanser framöver (inte hur många som helst, men några i alla fall).

    Önskar dig allt väl!
    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig!

    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare