Student

    Jag läser mitt andra år på ett nytt program men funderar på att hoppa av. Jag är del av första årskullen så vi har både fått lite info och har inga nätverk för framtida jobb, vilket skrämmer mig. Det är även svårt att få arbetsplatser intresserade för praktik, då utbildningen inte hunnit bli etablerad. Dock är jag bra på det jag studerar, men jag överväger ifall det är tillräckligt. Liksom finns det ens jobb för folk som mig? Har ju redan extremt mycket CSN skuld, och samhällsvetare får dåliga löner - är det mer värt att läsa klart då men försöka fördjupa sig i annat?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    så länge det inte finns jobbgaranti, kan inte jag eller någon annan studie- och yrkesvägledare lova dig att du får jobb. Och detta oavsett vilken utbildning du skaffar dig. Om du nu kan skaffa dig ett jobb med de meriter du redan har, är en situation. En annan situation är om du söker jobb och inte får något jobb som du vill och kan utföra, eller kanske, tyvärr, inget jobb alls och i så fall studier är kanske ett bättre alternativ än att vara arbetslös och "sysslolös". Du kan fortsätta läsa (i alla fall ett tag) och samtidigt söka jobb. Får du erbjudande om anställning, kan du i så fall hoppa av studierna. Vilka realistiska alternativ har du vad gäller försörjning (just nu och på kort sikt framåt)?
    Stor skuld till CSN är givetvis ett problem som måste lösas (i alla fall på sikt) men även försörjning på kort sikt är viktigt att tänka på.
    Du skriver om att du är bra på det du läser. Jag tolkar det som att du är intresserad i de frågorna som tas upp i din utbildning och att du får godkända betyg i kurserna, tar fler högskolepoäng och skaffar dig mer kunskap. Allt detta är positivt för dina chanser att efter utbildningen få en anställning.
    Läser du högskoleutbildning inom samhällsvetenskap? I så fall om du samlar på dig minst 180 högskolepoäng, har du rimlig chans att få jobb, bland annat, inom ett av följande yrken:
     FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FKStudiestödsutredare på CSN.