Anonym

    Hej, Funderar på att satsa på prövningar för att komma in på min drömutbildning. HP kan jag glömma då jag fått 0,3. Jag kompletterade med matte 3b. Ska detta räknas med i mitt nya betygssnitt? Isåfall ligger jag runt 15.05 + merit på 1,5 så 16,55. Jag behöver ca 20,00 för att komma in på min drömutbildning. Är detta möjligt att göra under te x 1 år? Och kan jag ha kvar E i tre ämnen eller måste jag höja samtliga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du behöver uppnå meritvärde på 20.0 och har 1,5 meritpoäng, då måste ditt jämförelsetal/snittbetyget bli 18,5.

    Om man har alla B.betyg i kurser som räknas in, har man 17,5 som snittbetyget. Du behöver alltså ha 1.0 högre än alla B-betyg.
    Om matte 3 krävs för behörighet till din högskoleutbildning, räknas även det betyget in.
    Betyget i gymnasiearbete kan inte bli högre än E, men det räknas inte in.
    Menar du att du ska behålla ännu 3 st.E-betyg? Hur stora är kurserna? Om det är 3 st. 100poängs kurser som du har E-betygen i, så drar varje sådan kurs ditt meritvärde neråt. Säg att du höjer till A-betygen i alla de övriga kurserna än just de 3 st. 100poängskurser. Då blir ditt jämförelsetal cirka 18,8. Sedan plussar man på meritpoängen. du säger du har 1.5, så blir ditt meritvärde 18,8 + 1,5 = 20.3

    Det är bra att ha marginal, för att antagningsgränsen kan ju också gå upp. Så du behöver höja betygen till A-nivå i alla de andra kurser (förutom de 3 kurserna som du behåller E i).

    Tips! se om du kan få fler meritpoäng. Max är 2.5. Läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Får du ännu 1 meritpoäng, "slipper" du höja betygen i ett steg i 10 stycken 100poängskurser, kan man säga. Med "ett steg" menar jag från E till D eller från D till C, eller från C till B, eller från B till A.

    Du frågar om det är värt att göra prövningar. Det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar, och speciellt under hösten 2021 då avgiften sänktes från 500 kr till 150 kr för elever som gick ut gymnasiet åren 2020 och 2021. Då passar de på att pröva billigare, och alla platser blir uppbokade blixtsnabbt. Jag blir tyvärr inte förvånad om du inte hittar vad du kan anmäla dig till någon prövning under hösten 2021. Men från våren 2022 borde det bli något lättare att anmäla sig (om lägre prövningsavgift inte blir förlängd...).
    Du kan börja med att göra en prövning, om du hittar var du kan anmäla dig. Anmäl dig till vilken prövning som helst i en kurs som finns i ditt examensbevis som du inte har A-betyg i och där du tror att du kan få högre betyg än du har nu. Du får i så fall testa hur det är att pröva. Du måste repetera och skaffa dig bättre kunskaper än du hade när du avslutade kursen. Du måste göra det på egen hand. Det är inte lätt. Så, det är inte alls säkert att få högre betyg än det man har. Det som dock är bra att i så fall behåller man det "gamla" betyget. Har man flera betyg i samma kurs, är det i så fall det Högre betyget som gäller.
    Tips! - om du i ditt examensbevis har betygen i matte 1b och 2b, kan du göra prövningar i de lite enklare kurser: matte 1a och 2a. Här kanske du kan få högre betyg även utan att repetera eller läsa mer. I de övriga kurserna måste du höja betygen i exakt samma kurser som finns i ditt examensbevis.

    • Anonym : Om jag t ex läser spanska 4 så får jag väl isåfall full merit? Hur mkt är det då kvar att läsa upp?
    • Anna : Betyget i spanska 4 kommer också räknas in. Hur mycket höjning du får beror på hur högt betyg i spanska 4 du får. just meritpoängen får du + 1.0, ja, men betyget räknas även in i ditt jämförelsetal/snittet. På så sätt kan man få höjning mellan +0.6 och 1.4 (beroende på om betyget i spanska 4 blir högre eller lägre än ditt gamla "snitt").
    • Anna : Sök läsa spanska 4 på komvux. Om du kommer in på kursen gör ditt bästa, sikta på A-betyget. Se om du hittar möjlighet anmäla dig till någon prövning. Läs också utökningen av mitt svar, ovan.