Martin

    Hej! Jag har nyligen läst färdigt mot gymnasieexamen på Komvux (Jag tillhör BII gruppen, alltså kompletteringsgruppen). Jag har endast 150p F nu och jag läser alltså den kursen just nu, och den avslutas senare den här veckan. Jag gjorde ansökan till Juristprogrammet, men jag är 100% säker på att jag inte kommer in i den utbildningen. Planen denna termin var att genomföra högskoleprovet men jag fick inte anmäla mig pga att jag gjort det tidigare tillfällen. Mitt bästa resultat är 0,5 och det är inte ens i närheten för att ha en chans att komma in på utbildningen. Samt vill jag tillägga att jag gjorde hp under tiden jag gick på gymnasiet, där jag var extremt omotiverad och inte hade pluggat någonting inför det. Jag tror idag, med all säkerhet, att jag skulle ha mycket bättre chans att att nå ett högre resultat om jag nu kunde skriva det. Dock är det förståeligt just nu med Corona pandemin, och de begränsade möjligheterna.

    Jag kommer beräknat att ha 15,86 i merit som bäst (avsatt att jag klarar kursen på den betygsnivå jag tror jag hamnar på). Jag vill även tillägga att jag inte har läst de fulla närvarande meritpoängen vilket är 2,5. Jag har endast läst Engelska 7 vilket totalt ger 1,0 merit, och både Matte 2c & 3c vilket inom Juristprogrammets behörighet ger mig 0,5 för båda kurserna. Det blir alltså som bäst 2,0 merit, och 1,0 som värst (beroende på vilken utbildning jag söker).

    Jag undrar då, är det värt att satsa fullt ut och komma in på en annan utbildning den kommande våren? Jag vet att jag inte har de poäng som krävs för att komma in på just det jag vill, men jag är ändå behörig till många utbildningar. Dessutom vill jag inte heller vänta ett halvår med stor chans att jag har ingenting att göra. Det är extremt svårt att leta efter passande jobb just nu pga av de nya restriktionerna, och jag är från och med slutet av den här veckan ”fri” från studier, i alla fall för en liten stund.

    För övrig information, gick jag ut gymnasiet förra året med studiebevis, och kompletterade detta på Komvux senare. Jag gick det naturvetenskapliga programmet med inriktning mot samhälle.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du inte kan få jobb, är det givetvis bättre att gå någon utbildning än att vara sysslolös och utan någon försörjning alls. Även om man läser en utbildning som inte är ens drömutbildning, finns det fördelar: man skaffar sig mer erfarenhet att av att gå på utbildningar.
    Att läsa på högskolenivå skiljer sig från att läsa på lägre nivåer. På högskolenivå är utbildningar "svårare" än på gymnasienivå: man förväntas lära sig mer på kortare tid och högskoleutb.är mycket "teoretiska", men många sidors kurslitteratur som man måste ta till sig varje vecka. Man får också ta mycket "eget ansvar", t.ex kan man gå en hel termin och göra "vad man vill" (ingen kollar närvaro på föreläsningar t.ex) men sedan ska man klara av tenta-perioden där man förväntas visa de kunskaper som man skaffade sig under terminen. Det är därför inte alls fel att testa läsa på högskolenivå men Se upp för Studiemedel (från CSN) i så fall! Om man tar studiemedel ska man sedan uppvisa godkända studieresultat. Gör man inte det, får man avslag på framtida ansökning om studiemedel.
    Ett annat alternativ: om du inte tar ut examensbevis nu, inom kort, utan söker fler kurser på komvux för att läsa dem under våren med målet att ta ut examensbevis med högre meritvärde och med det ha bättre chans att komma in på din drömutbildning.
    Du kan under alla omständigheter söka jobb, alltså när du studerar ... och om du får ett jobb som inte går att kombinera med studier, kan du i så fall hoppa av utbildningen och jobba. Eller så jobbar du och studerar samtidigt. Många jobbar och studerar samtidigt. Under kortare perioder kan man t o m jobba heltid och studera på heltid, samtidigt.

    • Martin : Hej! Tack så jättemycket att du svarade! Angående om jag kan ta ut examensbevis senare har jag en fråga om. Hur kan jag läsa fler kurser för att öka mitt meritvärde? Jag har hypotetiskt sätt godkänt betyg i alla kurser. Menar du då att jag byter ut de kurser jag inte har ett så högt betyg i med andra kurser jag läser nästa termin?
    • Anna : Det finns många obligatoriska kurser som måste ingå i ett examensbevis från komvux men också många valbara kurser. Om du får högre betyg i nya kurser, innan du tar ut examensbevis, får de nya kurser med högre betyg ingå i exam.beviset. Det är inte en rättighet att läsa hur mycket som helst på komvux. Komvux har begränsade resurser och kan neka plats på kurser om man redan kan ta ut exam.bevis, men du kan i alla fall testa om det skulle gå läsa fler kurser på komvux. Ibland kan man ha tur!