david
    Hej! Jag jag vill plugga en ekonomikandidat till nästa höst och ska göra högskoleprovet denna hösten och nästa vår för att öka mina chanser att komma in. Jag märkte att det var betydligt lättare att komma in i på Kristianstad högskolas ekonomprogram än Lunds Universitets, trots att programmen i princip verkar innehålla samma saker.

    Kommer jag ha större chans att få ett bra jobb/hög lön om jag pluggar på Lunds ekonomprogram eller spelar valet av lärosäte lite/ingen roll?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej David,
    det är varje arbetsgivare som bestämmer vem de vill anställa & vilken lön de vill betala.
    Vissa arbetsgivare kan föredra att anställa ekonomer som läste i Lund & andra kanske hellre anställer någon som läste i Kristianstad /t.ex. om den, som anställer, själv läste i Kristianstad eller har tidigare anställt någon som gjorde det, är nöjd med den personen & p g a detta tycker att just den högskolan är bäst/.
    Just VILKEN UTBILDNING samt dina BETYG samt eventuella "tillvalskurser" & DIN PERSONLIGHET borde spela större roll än VAR I LANDET du läste, när du söker jobb, men det är, som sagt, arbetsgivaren som bestämmer.
    Andra saker som påverkar din "anställningsbarhet" är om du kan flytta till jobbet, om du kan flera språk, om du kan åka på tjänsteresor & vara borta i ett par veckor eller t o m några månader och/eller jobba övertid eller arbeta på obekväma arbetstider, såsom kväll och helger.

    Tänk även på alternativet att starta eget och bli din egen arbetsgivare.

    När du söker till högskola/Universitet, kan du välja upp till 20 alternativ samtidigt. Du måste, dock, prioritera dem - samma princip som när du sökte till gymnasiet. Om det är högre antagningspoäng i Lund, men du vill helst läsa i Lund, sätter du utb. i Lund som ditt förstahandsalternativ; utb. i Kristianstad - som andrahandsalternativ & så vidare... Kommer du inte in i Lund, prövas du "mot" Kristianstad o s v.

    Jag vet inte var i landet du bor. Se om det finns något utbildningsalternativ som finns i din hemstad eller på pendlingsavstånd. Det kan nämligen vara svårt att hitta bostad på vissa orter, som t.ex. i Lund. Utbildningsplats kommer inte som ett "paketerbjudande", det ingår inte boende. Det kommer som en överraskning ibland att man fick plats på Universitetet men har ingenstans att bo. Det förekommer fall då studerande hoppar av utbildningen på grund av att de inte löste sin bostadssituation.
    Det kan därför vara bra att tänka på detta i förväg & kanske söka i första hand till den högskola/Universitet där man vet att man har eller lättare kan hitta bostad.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig! Du får gärna återkomma om du har fler frågor. Skriv hellre en ny fråga /i stället för en kommentar/ -eftersom vi ser de nya frågorna först & prioriterar dem.

    Önskar dig allt väl!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare