Martina
    Hej!

    Jag skulle behöva lite inspiration i mitt val av utbildning. Har väldigt svårt att välja utbildning på grund av att jag är rädd att det ska vi fel. Oftast så får jag en bra idé, men sedan kommer jag alltid på en massa nackdelar.

    Jag funderade ett tag på att bli förskollärare. Prövade då att jobba inom förskola i ett år, men insåg snabbt att det inte är ett framtidsyrke. Hög stressnivå, höga ljudnivåer och konstanta förkylningar. Älskade att umgås med alla barn, men privatlivet påverkades alltför mycket. Såg inte det som ett långsiktigt yrke.

    Har även studerat ekonomi i ett år. Jag trivdes bra med att skriva tentor och att göra grupparbeten. Tyvärr så såg jag inte mig själv som den ”typiska” ekonomen. Har inget affärsmässigt tänk alls och är inte speciellt intresserad av företag. Det som gjorde att jag ändå pluggade ett år var nog att jag är väldigt ordningssam och strukturerad, vilket är en fördel som ekonom.

    En dröm för mig har varit att studera till ingenjör inom miljö, på grund av att jag är intresserad av naturvetenskapen. Har inte jättelätt för matematik, men tar mig igenom uppgifter om jag bara får tid att lära mig. Men ingenjör är ju en väldigt svår utbildning, och jag vet inte om jag klarar den. Såklart finns alltid omtentor, men frågan är om jag har motivationen att klara mig igenom en så svår utbildning.

    Har även funderat på att studera till systemvetare. Om jag gör det skulle jag kunna tillgodoräkna mig ett år i ekonomi, och lägga ihop en egen examen.

    Frågan till er är väl mest hur ni tycker att jag ska tänka? Ska jag satsa på det jag tror att jag brinner för, miljöingenjör, med risk att jag inte orkar hela vägen? Eller satsa på ett mer bekvämt alternativ såsom systemvetenskap?

    Tack på förhand!

    Mvh Martina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martina!
    utbildning till Arbetsmiljöingenjör* finns även som en yrkeshögskoleutbildning**: se exempel på yhguiden.se/utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/arbetsmiljoingenjör

    Om du finderar på att läsa till miljöingenjör på högskolenivå, kanske behöver du först komplettera för behörighet. Du kan söka studier på högskolenivå och på komvux (eller på en folkhögskola) samtidigt. Att göra ansökan till studierna är inte alls "farligt", :), du vet ju att du alltid kan hoppa av: både innan du påbörjar och när du redan läser på utbildningen.
    Vad som är "bättre" just för dig, kan vi på FRåGA SYV, desvärre, inte svara på. Vi känner inte dig och utgår bara ifrån den informationen som finns i din fråga. Du vill om jag förstår dig rätt, trivas både under utbildningen och sedan också på en arbetsplats (och så ska man också få ett jobb först, innan man ska trivas på sin arbetsplats - men det finns ju ingen garanti på att det ens blir möjligt att söka jobb, t.ex om inga lediga tjänster finns, kan man skicka intresseanmälan/spontan ansökan, men det är inte alls säkert man får ngt svar på det, om arbetsgivare anser att de inte har behov eller råd att anställa).
    Det är alltså en mycket komplex fråga: utbildning - söka jobb - få jobb - och sedan trivas med jobbet. Med samma utbildning kan man få jobb hos många olika arbetsgivare eller inte få jobb "på den utbildning" man skaffar sig (kan bero på konjunkturen, läget på arbetsmarknaden eller pga ngt särskilt som händer, som t.ex nu, Covid-19).
    Jag tror du förstår själv ganska så väl att det är en komplex fråga som inte har ett kort och exakt (rätt) svar. :)

    Du kan vänta med att söka utbildning
    Du är fortfarande mycket ung och kan också skaffa dig mer livs- och arbetslivserfarenhet innan du ger dig in på en lång utbildning. Du kan söka komma in på en lång utbildning om några år, när du är mer säker på vad du vill göra. I så fall försök jobba så länge och invänta tills du blir mer säker på vad du vill göra, innan du bestämmer dig för vilken utbildning du vill gå, men läsa på deltid på komvux (komplettera för behörighet inför ev ansökan till ingenjörsprogrammen, till exempel) kan du göra - vid sidan av arbete. Mer kunskap är alltid bra att ha och speciellt inom matematik och engelska - för att de kunskaper kan man använda inom i princip alla yrken och utbildningar.
    Självstudier i matte kan man bedriva med hjälp av Matteboken.se
    _______
    * på www.framtid.se finns över 2.ooo yrkespresentationer. Du får gärna kika på många av dem. Kanske hittar du något yrke som du ännu inte funderade på, som du blir intresserad av! :)

    ** hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se