Sandra

    Hej,

    Jag har en termin kvar innan jag tar studenten. Jag kommer behöva plugga upp högskoleprovet för att komma in på min drömutbildning inom ekonomi och beräknar att detta kommer ta cirka 1 år. Jag vill helst inte vänta längre än 1 år med att börja plugga eftersom jag funderar på att läsa dubbelt och inte vill vänta alltför länge med att komma ut i arbetslivet.

    Jag har funderingar på att under tiden jag läser upp högskoleprovet läsa en PT-utbildning. Planen är att jobba med detta vid sidan av mitt framtida jobb och kanske även vid sidan av studierna om tid finns. Jag har kollat på ett antal olika:

    1. Bosöns 1-års utbildningar i SISU samt Svenska riksidrottsförbundets regi.

    2. PT och kostrådgivare vid Safe Education (Som verkar vara en av de få PT-utbildningar som accepteras av de svenska gymkedjorna

    Jag har själv tränat och tävlat på elitnivå och efter skador fortsatt som tränare inom min sport. Jag brinner för att se individer utvecklas och därför kan jag tänka mig att arbeta både inom en förening samt för en gymkedja (Enskild firma kan också vara intressant på längre sikt). Jag undrar vilken av dessa 2 utbildningar som rekommenderas och är mest konkurrenskraftig för mitt ändamål? Kan jag arbeta som PT på gym med Bosöns 1-åriga t.ex. "Tränare för prestation"? Eller kan jag enbart jobba som tränare i förbund med detta och kommer ha svårt att ta mig in på de större gymkedjorna? Likaså undrar jag om min PT och kostrådgivarutbildning är giltig för arbete inom idrottsförbund generellt?

    Om jag fortfarande är intresserad av detta efter avslutad utbildning vid universitet (5 år) funderar jag på att läsa tränarprogrammet och undrar då om GIH (Gymnastik och idrottshögskolan) är att rekommendera framför andra lärosäten? Programmet finns även i Örebro, Umeå samt Dalarna. Det verkar råda konkurrens inom PT-ykret för tillfället och därför vill jag gärna fokusera på den utbildning som ger mest kvalité.

    Jag har även funderat på att plugga till PT och kostrådgivare utomlands (USA, t.ex. LA el. Florida), men det verkar vara svårt att hitta en seriös utbildning som accepteras både utomlands och i Sverige. Finns det några accepterade utbildningar i Sverige som går att läsa utomlands? Jag undrar dessutom om de utbildningar jag funderat på är giltiga även utanför Sverige, eller om de endast gäller nationellt?

    Flera frågor i en, hoppas jag inte är alltför otydlig. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    yrken PT & Kostrådgivare är i Sverige icke-reglerade. Hur det är i andra länder, kan vara olika - beroende på vilket land det gäller.
    De utbildningar jag/vi kan rekommendera är de inom högskola-universitet, folkhögskola eller yrkeshögskola. inom kostrådgivnings-område är det att utbilda sig till en Dietist, som vi i första hand kan rekommendera. Info om yrket och vilken utbildning som (i Sverige) krävs - var god se: Framtid.se/yrke/dietist

    ang. icke-reglerade yrken
    De flesta av yrken hör ej till de så kallade "reglerade yrken" och för de gäller alltså att varje arbetsgivare bestämmer själv vem hen anställer. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Du får gärna fråga de arbetsgivare som du vill jobba för efter utbildningen; du kan få rätt så olika svar från olika arbetsgivare.

    Som sagt, de utbildningar vi kan rekommendera är Högskoleutbildningar; Folkhögskoleutbildningar och Yrkeshögskoleutbildningar (detta för att de står under "myndigheternas kontroll"); FRåGA SYV har ingen möjlighet att på egen hand "kontrollera" utbildningar och göra utlåtanden ang. om de är "bra" eller mindre bra...

    Du får gärna kika på några Yrkeshögskoleutbildningar, som står under MYH´s kontroll och därför kan - av oss på FRåGA SYV, varmt rekommenderas: MYH = Myndighet för Yrkeshögskola;
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut-malmö
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut