eray
    Kan man bli mäklare i handel linjen?
    • : Om din skola vill hjälpa dig, så kan du hinna läsa alla kurser inför mäklare även på handel, jag har en kompis som gjorde det. Fråga på skolan innan du söker. Välj den skola som lovar att ordna så att du får läsa alla de kurser som du behöver. Men annars så kan du ju även läsa på KomVux eller Vuxenutbildningen heter det på vissa ställen. Det är också en bra lösning. Då kan man fritt välja gymnasieprogram utan tankar på kurser som behövs för behörighet ... och så läser man upp kurserna sen på KomVux, alltså. :) Lycka till!!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Eray,
    behörighet till Fastighetsmäklare är Grundläggande behörighet + Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.
    Vad man läser på Handel/Administration se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf

    Eftersom varken sig Matematik 3 eller Samhällskunskap 1a2 får läsas som programfördjupande på HA, kan inte man bli behörig till Fastighetsmäklarprogrammet - om inte rektor gör undantag och beviljar möjlighet att läsa minst en "utökad kurs". Detta bör du fråga på förhand om - för att skolan är inte skyldig att låta läsa utökade kurser och inte heller kurser för Särskild behörighet. Det är enbart kurser för Grundläggande behörighet som en elev på ett yrkesprogram har rätt att läsa och skolan kan inte neka det.

    Vill du vara säker på att få läsa alla kurser som krävs för behörighet till Fastighetsmäklare, rekommenderar jag Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi eller Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet, dvs alla de utbildningarna där Samhällskunskap 1b samt Matematik 3 ingår som obligatoriska kurser.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare