Linnéa
    L

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!

    Jag tycker det är mycket bra att du är ute i god tid & redan innan du har påbörjat åk9, så funderar du på gymnasieval!

    Behörighet till Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) är godkända betyg i kurserna Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Vad det gäller utbildning till högstadielärare, så gäller följande:
    om man går ämneslärarprogrammet åk 7-9, måste man i sin examen ha tre ämnen, undantaget är en kombination av samhällskunskap, svenska och musik, inom denna "trojka" räcker det med två ämnen.

    Det går annars att gå en annan väg och skaffa sig behörighet att undervisa i bara ett eller 2 ämnen på grundskolan, men det kan bli svårt att få heltidstjänst i så fall. Fundera på om du vill välja 3 ämnen att bli behörig att undervisa i grundskolan på.

    Ett bra alternativ för dig är att satsa på Samhällsvetenskapsprogrammet. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf vad man läser där.
    Naturkunskap 2 som krävs för behörighet till Fysioterapeut kan läsas som Programfördjupande.

    Ett annat alternativ är att satsa på ett yrkesprogram där du också kan bli behörig att söka till högskola efteråt. Fördelarna här är att
    1. du får ett yrke att "falla tillbaka på" och kan t.ex. jobba ett år efter gymnasiet innan du fortsätter till högskola
    2. du kan jobba på somrarna under gymnasiet och tjäna pengar samt få arbetslivserfarenhet
    3. på ett yrkesprogram kan man välja läsa som Lärling, vilket ger större variation i studierna (man läser yrkesämnena på arbetsplatsen, på "praktiken" kan man säga) & så har man som Lärling rätt till lärlingsersättning (som är tusen kr. extra i månaden, utöver det vanliga studiestödet).

    Om ett av dina alternativ är Fysioterapeut & det andra är Lärare i idrott & hälsa - skulle jag i så fall i första hand tänka på VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO
    Som du ser i programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf så läser man Samhällskunskap 1a1, 50 poäng som en obligatorisk kurs men du behöver komplettera den med ännu en 50 poängskurs - som heter Samhällskunskap 1a2. Du behöver också läsa Engelska 6 och Svenska 3 - för behörighet till högskola (allmänt) och för särskild behörighet även en kurs Naturkunskap 2. Detta är fullt möjligt att uppnå.
    Om du funderar på VO, fråga på skolorna om de kan lova dig att du får läsa Samhällskunskap 1a2 och Naturkunskap 2 - inom Individuellt val. Om svaret blir Ja, då kan du vinna mycket genom att välja läsa på ett yrkesprogram (i detta fallet VO). Du blir behörig söka till högskola (ingen skillnad här: om vilket program man läste på gymnasiet, bara man har betyg i alla kurser som man måste ha).

    Vill också tipsa dig om vår länk/dokumentsamling på http://www.fragasyv.se/dokument#Infoer_val_till_gymnasiet

    Återkom gärna om du har fler frågor & funderingar!

    Lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Se Programplan för BF på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_BF.pdf
    längst ner ser du vilka kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier (Tips från SYV!). Naturkunskap 2 får du läsa på BF som Programfördjupande kurs & Samhällskunskap 1a2 - kan du önska läsa som en kurs inom Individuellt val (totalt 200 poäng - och Samhällskunskap 1a2 är 50 p., så du har 150 poäng andra kurser att välja).

    Ang. kombination av ämnen för att undervisa på grundskolan i, läs på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen och längre ner på sidan där ser man vilka ämnen som får kombineras och såsom reglerna är idag, så går det att kombinera de tre ämnen som du önskar: idrott, samhällskunskap & svenska.

    Lycka till med dina studier & allt annat som du vill satsa på!
    ANNA

    • : Tack så mycket! Jag har varit inne på att välja linjen barn & fritid då det är barn och ungdomar jag främst vill jobba med. Skulle den linjen också funka? Om jag har förstått det rätt kan jag läsa vilken linje som helst bara jag läser de kurser som ger mig särskild behörighet till det jag vill läsa på högskolan. Stämmer det? Ang. Lärare, är det lättats att välja tre ämnen att få behörighet till? Kan jag exempel välj: idrott, so och svenska som ämnen jag vill undervisa i eller måste ämnena "sitta ihop" som matte och NO?
    • : Mycket frågor, hoppas du förstår;)
    • Anna : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig inom kort.
    • : Tack för all hjälp!
    Läs alla kommentarer