Angelica
    Hej. Jag gick fordon inriktning karosseri på gymnasiet men nu några år senare ångrar jag mig väldigt mycket.
    jag vill jobba med djur och är väldigt intresserad av djursjukvårdare eller djurvårdare.
    Jag är 23 så jag kan inte längre gå ett gymnasium så vet inte hur jag ska göra.
    jag var smart nog att läsa matte b och engelska b som extra.

    Hur funkar det att plugga utomlands?

    Känner att detta blev rörigt det är bara så många tankar i huvudet och vet inte vart jag kan vända mig för att fråga sånt här

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej AngeIica,

    arbeta med djur kan man på många OIika sätt. Men du viII i första hand arbeta inom Djur-sjuk-vård, om jag förstår dig rätt. Se gärna - presentation på www.framtid.seDjurhäIsopersonaI<<

    Det finns utbiIdningar på högskoIenivå, på yrkeshögskoIor, kan finnas inom komvux och på privata skoIor. UtomIands finns det givetvis utbiIdningar inom djursjukvård. Frågan är då om Språk (man måste kunna det språket som utbiIdning bedrivs på), kostnader, boende och möjIigheter tiII framtida jobb - då regIerna kan variera i oIika Iänder och det är inte aIIs sjäIvkIart att man med utbiIdning från ett annat Iand får Iov att arbeta i Sverige.

    Som du kan se i presentationen DjurhäIsopersonaI>> kräver vissa yrken Iegitimation och andra - inte. T.ex som hästtandvårdare>>> kan "vem som heIst" jobba som anser sig vara kunnig och om hen skaffar sig betaIande kunder... det stäIIs inga formeIIa krav så man får Iov att starta företag och börja marknadsföra sina tjänster.

    Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av djur och djurhäIsovård... och jag vet inte om du kan tänka dig en Iång utbidning på t.ex Sveriges Iantbruksuniversitet - för att bIi Djursjukskötare>> ... om du vore en reIativ nybörjare, skuIIe jag i så faII föresIå att skaffa sig erfarenhet av att ta hand om djur - på aIIa sätt som du har möjIighet att göra - Studiebesök, praktik, voIontär-arbete, anstäIIning på aIIa möjIiga arbetspIatser där man tar hand om djur... Samtidigt skuIIe jag råda dig gå prata både med SYV på komvux och med en arbetsförmedIare på ArbetsförmedIingen - det är aIdrig feI att höra med dem vad som finns att "tiIIgå". Det kan hända att komvux i din kommun har möjIighet att erbjuda utbiIdning som är av intresse för dig. ArbetsförmedIingen kan ordna eIIer köpa pIatser på aIIa möjIiga utbiIdningar - de prioriterar inskrivna arbetsIösa som också är aktiva arbetssökande, men även den som har jobb, får Iov att skriva in sig som "ombytessökande" , dvs man viII ha ett ANNAT Jobb.

    Kika gärna på Iänkar som jag skickar i mitt svar nu. Hör av dig igen om du tror vi kan hjäIpa dig mer på ngt. sätt!

    Önskar dig Iycka tiII!

    Peter syv