Anonym

    Hej, jag är en tjej som precis fyllt 19. Jag går just nu i Handel årkurs 1, gick på IM innan i 2 år. Det är så att jag egentligen inte vill gå handel, vill inte hålla på med något inom det. Ville egentligen gå estet media, inriktning foto och film men tyvärr kom jag inte in. Ville inte gå med folk som är 3 år yngre än mig så fick väldigt mycket panik och valde handel istället. Jag undrar bara om min framtid är helt körd? Kan jag fortfarande bli något inom foto/film efter gymnasiet om jag väljer att plugga tex komvux efter gymnasiet om det går? Bor i Göteborg.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    jag vill börja med att råda dig söka till ES/media nu till hösten 2020 och se om du kommer in. Det blir på grund av din ålder sista chans för dig att komma in på en ny gymnasial utbildning på gymnasiet (från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år, alltså från 1 juli 2022 "hör" du "till" komvux och kan inte längre bli antagen till någon utbildning på "ungdomsgymnasiet". Det finns inga nackdelar för dig att lägga in ansökan via gymnasieantagningen (gör det innan sista dagen i omvalsperioden). Det går alltid att tacka nej till erbjuden studieplats, och stanna på sin nuvarande utbildning där du har rätt att fortsätta läsa. Att vara några, t.ex 3 år äldre än majoritet i klassen har sina fördelar: man är mognare och har mer livserfarenhet, vet mer om vad som är viktigt och vad man vill; man tar studierna ofta mer seriöst än de som är yngre. Det är inte alls ovanligt att det i varje klass finns några elever som är 3-4 år äldre än andra elever.
    Med det sagt, så vill jag påminna om att yrken inom film och foto är i Sverige icke-reglerade, alltså finns mängder av olika möjligheten att skaffa sig kunskap, men ingen av de garanterar att kunna få jobb eller uppdrag. Det finns exempel när man genom endast självstudier och arbetslivserfarenhet kommit långt inom film och foto. Å andra sidan, kan man med en eftergymnasial utbildning inom rätt område ändå vara utan jobb och uppdrag: inom den branschen beror mycket på talang, kontakter, hur driven man är och även lite tur.
    Det lär finnas eftergymnasiala utbildningar inom film och foto där du blir behörig sökande även utan att du på gymnasiet läst just ES/media, exempel:
    utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    hogre-yrkesutbildning-goteborg/producent-film-och-tv-drama-yrgo
    utbildning/xenter-botkyrka/livesandningsspecialist

    Vilka är yrken inom Film och foto? Det finns många olika. Kika gärna på
    framtid.se/yrke/filmyrken och inom fotografi finns också många olika yrken, t.ex yrke/polisfotograf och yrke/pressfotograf