Angelica
    Hej! Jag är väldigt sent ute men jag börjar tvivla mer och mer på mitt gymnasieprogram som jag ska börja på i höst. Jag valde ekonomi och valde det främst för att jag tror att det skulle vara kul, inte för att jag vet exakt vad jag vill bli i framtiden. Men jag börjar höra från flera håll att många inte kommer vidare till universitetet efter ekonomiprogrammet jusst för att så många söker till samma. Detta oroar mig oerhört mycket då jag inte vill att mina drömmar ska falla ihop. Är det verkligen så svårt att komma vidare till universitetet som alla säger att det är, efter att ha gått ekonomi?
    Sedan en till sak, jag funderar på att studera utomlands (kanske) och vill därför veta vad man bör tänka på. Typ om man studerar på ett universitet i något annat land efter gymnasiet, är det lätt att komma in då? Eller blir det svårare än om man söker till ett universitet här i Sverige?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Hej Angelica!

    Ekonomiprogrammet är en högskoleförberedandegymnasieprogram som därmed ger dig behörighet att söka vidare till universitet och högskola. Du kan då söka andra utbildningar och inte fortsätta på ekonomispåret om det är så du känner då.
    Vad du väljer att studera kan självklart variera, en del utbildningar kräver att du läst vissa kurser dvs en "särskild behörighet"

    Vilka godkända gymnasiebetyg som krävs för särskild behörighet till ett antal utbildningar på högskolenivå, se nedan:

    Apotekare - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Arbetsterapeut - Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14). Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) Alternativt: NkB kan ersättas av FyA, KeA samt BiA.

    Arkitekt - Matematik C, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B kan ersättas av Kemi A och Fysik A (Biologi A krävs inte). Naturkunskap 2 kan ersättas av Kemi 1 och Fysik 1a/1b1+1b2 (Biologi 1 krävs inte).

    Biolog - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Biomedicinsk analytiker (ibland förkortas till "BMA") - Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C. Eller: Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3.

    Civilingenjör - Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4. Eller: Fysik B, Kemi A, Matematik E.

    Farmaceut - Biologi B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Kemi 2, Matematik 3c.

    Fastighetsmäklare - Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A4). Eller: Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A.

    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) - Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17) Alternativt: Idrott och hälsa 1/Id A kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Förskollärare (3,5 år = 210 hp) - Naturkunskap 1b (alt Naturkunskap 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b (alt Samhällskunskap 1a1+1a2) eller de ”gamla gymnasiekurser": Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A.

    Journalist - Historia A och Samhällskunskap A. Eller: Historia 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Jurist - Historia A, Samhällskunskap A. Eller: Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Läkare - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Marinbiolog - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Psykolog - Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a alt 2b alt 2c & Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Receptarie - Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.

    Sjukgymnast - yrket har bytt namn och heter från 1 januari 2014 Fysioterapeut - Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17) Alternativt: Idrott och hälsa 1/Id A kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Sjuksköterska - Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Alternativt: Naturkunskap B kan ersättas av Fysik A, Kemi A samt Biologi A.

    Socionom - Matematik B och Samhällskunskap A eller Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Tandhygienist - Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Tandläkare - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Veterinär - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Utöver vilka kurser du läst spelar betygen självklart in också.

    Här kan du se vilka kurser som du läser på ekonomiprogrammet:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Du kan läsa även om andra program på samma sida: http://www.gymnasieguiden.se/program

    Till din nästa fråga att läsa en termin utomlands så låter det som en bra ide, det ger ofta många nya lärdomar. Det du bör tänka på först och främst är att planera det i tid för att underlätta för både dina egna studier men även annat så som din ekonomi.
    Samt att kolla upp om skolorna är avgiftfria och därmed ta ställning till det i tid.

    På följande länk finns mycket information om studier utomlands.
    http://www.framtid.se/?s=utomlands

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV