Hej,

    om jag förstår det rätt, så vill personen jobba som Yrkeslärare>>.
    Personen kan möjligtvis få jobb (vikariat) som yrkeslärare på RL, i fall ingen legitimerad yrkeslärare söker jobbet, men vill man bli behörig "på riktigt" finns det vissa krav man måste uppfylla.

    För att bli behörig yrkeslärare måste man skaffa sig en Yrkeslärarexamen, på minst 90 högskolepoäng (tre terminers studier på högskolenivå på heltid).
    Från och med antagningen till höstterminen 2017 samordnar UHR >> validering av yrkeskunskaper för särskild behörighet till yrkeslärarutbildningar.
    Se även information på Skolverkets hemsida om krav för att få en anställning som yrkeslärare.

    Du skriver att personen i fråga är behörig lärare i hem- och konsumentkunskap. Har hen LÄRARLEGITIMATION? I så fall kan ni testa ansöka hos Skolverket om UTÖKNING AV LEGITIMATIONEN.
    Ibland kan Skolverket göra undantag eller särskilda bedömningar. Som regel kräver de Yrkeslärarexamen för att ge legitimation som Yrkeslärare.