MeiLin

    Jag jobbar på förskolan vid behov och studerar barnskötare bas paket. I feb fick jag info. från skolan att jag kunde validera min arbetsfarenhet i APL. Nu får jag en vilseledande information om att det inte går att validera arbetsfarenhet pga ett beslut från Stockholms Stad. Skolan kunde inte ge mig mer info. om källor te.x. Skolverket? min Stockholm Komvux? mitt hemkommun komvux? Jag bor inte i Stockholms Stad utan annan kommun i Stockholm. Det var inte Stockholms Stad som beviljade min utbildning heller. Jag vet skolan är privatägd (har avtal med min hemkommun komvux). Är det omöjlighet att validera arbetserfarenhet i Stockholm regionen? Jag hittade inte information på Stockholms komvux och Skolverkets hemsidor Hur kan jag ta reda på riktig information?

    • Ludmila : Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200 .

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej MeiLin!

    Barnskötare är i Sverige ett icke-reglerat yrke, alltså finns inte några strikta krav på vilken utbildning man behöver ha, utan det blir upp till arbetsgivaren att bestämma vem hen anställer, alltså med vilken tidigare utbildning och/eller erfarenhet.

    Men om du läser mot examensbevis på komvux, alltså vill ha fullständig gymnasiekompetens med inriktning mot yrket Barnskötare (mål: yrkesexamen från Barn- och fritidsprogrammet), då ingår det minst 15 veckor APL på heltid (kan ingå mer praktik, men minst 15 veckor på heltid).  15 veckors heltids APL = 600 arbetstimmar och APL bör genomföras under handledning av en behörig handledare; innan APL ska man ha tillräckliga kunskaper och under APL ska man genomföra vissa (av skolan) bestämda uppgifter, få utvärdering och betygssättning av APL som görs av skolans lärare i samråd med handledare på arbetsplatsen. Det är vanligt att några besök av skolans handledare/lärare sker under APL och skolan (läraren/handledaren) håller kontinuerlig kontakt med handledaren som du har på den arbetsplatsen där du genomgår APL. Så, tillgodoräkna sig tidigare arbetslivserfarenhet när man ska ha betyg i kursen där APL ingår, finns i så fall ingen möjlighet till ... det är i alla fall så vi fick det förklarat av några sakkunniga på området.
    *********
    Eftersom barnskötare är icke-reglerat yrke, så kan diverse olika uppsättningar på utbildningen finnas. Och det blir då en fråga mellan de som köpte utbildningsplats för dig (alltså Komvux i din kommun) och "skolan" som på uppdrag av komvux utför utbildningen (brukar kallas för "utbildningsanordnare") att komma överens på vilket sätt utbildningen ska genomföras.

    Vad som menas med "baspaket" kan vara olika.

    Jag vet inte svar på följande frågor och det är viktigt att veta:
    Är det på grundskolenivå som utbildningen ligger eller på gymnasial nivå?
    Tar du studiemedel från CSN? Om du får studiemedel för dina heltidsstudier (som exempel) då bör du genomföra studierna på heltid och kan inte hoppa över APL (för att då blir dina studier på deltid och du har med det inte rätt till lika mycket studiemedel som du ansökte för och blev beviljad).

    Allmänt, så tycker jag att det finns all anledning att göra APL på det sättet som din skola anordnar "den praktiken". Jag antar att du vill lära dig så mycket som möjligt och vill bli "bra" på ditt yrke, Barnskötare. Även om du har omfattande erfarenhet inom yrket sedan innan, så finns det alltid mer att lära sig: det är en fördel att få erfarenhet av ännu fler arbetsplatser och utföra arbete under handledning av en behörig handledare, som kan ge dig ännu bättre grund att stå på.

    Sammanfattning
    Jag ser många fördelar i att genomgå APL på det sättet som din skola har upplagt "praktiken". Om du tidigare blev lovad att slippa APL, vänd dig till den personen som har lovat dig detta (men även här kan det mycket väl bli så att du fick felaktig info eller att reglerna har ändrats). Och du kan - enligt Ludmilas förslag (se kommentar till din fråga) kontakta skolverket. Du får sedan gärna höra av dig och berätta vad skolverket har svarat dig. Lycka till!