Elin
    Hejsan,
    Valperiod och omval i gymnasieval? - kan eleven välja om helt och hållet och ha andra alternativ i sin gymnasieansökan jämfört med det han/hon valt under valperioden? Och varför finns i så fall valperiod och det inte spelar roll vad man valde då?
    Och en relaterat fråga - om Preliminär antagning till gymnasiet? om eleven blev preliminärt antagen men sedan ej blev behörig, så spelar det väl ingen roll att man var preliminärtantagen, eller? varför görs i så fall preliminär antagning?
    Tacksam för utförliga svar på alla mina frågor!
    Tack på förhand!
    E.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    det stämmer att eleverna får välja om helt under omval. Antagning till gymnasiet görs på de betyg som finns i elevens Slutbetyg från grundskolan och det får eleven tidigast i slutet av maj. Så, egentligen kunde man skippa valperioden och preliminär antagning helt. Men det anses vara av stor vikt att testa att val- och antagningssystemet fungerar som det ska och att informationskanalerna levererar information till eleverna, bl.a testas att e-postadresser som eleverna har sparat på sina inloggningar till hemsidan för gymnasieval är rätt. Vidare är det viktigt för gymnasieskolorna att så tidigt som möjligt få signaler om vad eleverna väljer, detta för att kunna justera utbildningsutbud och även minska eller utöka antal gymnasieplatser (utifrån vad eleverna har valt).

    Studie- och yrkesvägledare