Hiba
    Hej, jag fick 190 som "slupoäng" eller som jag också tror kallas meritpoäng! Jag vill börja i atletica gymnasiet i Stockholm med linjen ekonomi, som har antagningsgräns 197,5 poäng. Finns det en chans att jag ändå kan börja där ändå? Och hur stor är chansen? Jag har också valt fel! Atleticagymnasiet ligger 3a på min lista och hermods som 1a o didaktus Liljeholmen som 2a! Jag är helt säker på att jag inte kommer in på hermods men är säker på didaktus som ligger 2a på min lista! Hur ska jag göra för att komma in på atletica istället?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ajdå, tråkigt att du valt skolor i fel ordning! Om du kommer in på Didaktus så kommer dessvärre Atletica att ramla bort tillsammans med andra underliggande val. Du får då förfrågan om du vill stå som reserv på Hermods som är ditt första val - om du inte kommer in där. Om du vill ha möjlighet att bli antagen till Atletica så får du fylla i en ändringsanmälan som du har tillgång till vid din inloggning på Gyantagningen.se och göra en ny ordning och skicka in. Atletica högst upp och sedan kanske du kan ha kvar Didaktus på andra plats och flytta ner Hermods till tredje. Om du är osäker på hur du ska göra kan du alltid kontakta Gymnasieantagningen och få hjälp där.

    Jag kan se i den preliminära resultatet som kom ut i april att de då fanns ett fåtal lediga platser på Atletica - så det kanske inte är helt omöjligt. /Lena, Syv