Kubra

    Hej! Jag hade APL en gång i gymnasiet åk 2 i vårdprogrammet. Jag går just nu på vård och omsorgsprogrammet i Komvux Gävle. Jag hoppade av gymnasiet på åk 3 och får nu läsa om dessa kurser i komvux. I gymnasiet så fick jag F i fyra kurser på grund av att min handledare var sjuk och jag fick gå ensam och det var ingen annan som kunde gå med mig på praktikplatsen. Jag fick F i vård och omsorgsarbete 2,specialpedagogik,äldres hälsa och psykiatri. I övrigt så gick alla kurser bra för mig och jag klarade allt det teoretiska. Jag gick inte i skolan i 2 år sedan jag hoppade av gymnasiet. När jag sedan började på komvux i gävle så försökte jag prata med mina nya lärare /syv om att jag har redan läst dessa kurser och att det bara var praktiken som min handledare var sjuk i och på grund av det fick F sa de att jag ändå måste läsa om dessa kurser. Jag pratade med mina gamla lärare på gymnasiet som jag gick i och de hade inte kvar dokument på det jag läst och hade kanske slängt de.De hade heller inget på datorn som bevisade att jag hade läst dessa kurser. Detta tär på mig ganska mycket att läsa om dessa kurser.Jag undrar vad mer jag hade kunnat göra åt situationen? Jag tycker att det var fel av skolan /lärarna att man hade slängt dokument på det jag hade läst eller tagit bort allting på datorn som bevisar på att jag har läst dessa kurser? Eller har jag fel? Har de gjort något felaktig eller var det rätt av de att göra så?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kubra!
    Som regel läser man om hela kursen om man fick F i kursen (alltså som om man ej tidigare läst den kursen alls). Eller så kan man göra prövning om man anser att man har kunskaper och därför inte behöver läsa kursen.
    Att man ska kunna tillgodoräkna sig "godkända delar av en kurs" från en annan skola in i ett betyg på en annan skola förekommer i princip inte (om man kan hitta någon sådan exempel då är det ett undantag). Det skulle vara extremt mycket jobb för lärarna att spara alla bevis på godkända delar av icke-godkända kurser och sedan göra en "överlämning" - då ska i så fall en ny lärare ha kontakt med den gamla läraren och få det berättat för sig vad eleven tidigare har gjort och vilka delar av kurserna eleven var godkänt på... vilket tar mycket tid och så finns det många osäkerhetsmoment här också.

    Men det viktigaste är att principen är att betyget som sätts ska spegla de aktuella kunskaper som eleven har vid tidpunkten för betygssättningen. Att eleven tidigare haft eller inte haft vissa kunskaper spelar vid betygssättningen ingen roll. Betygssättande lärare ska sätta det betyget som motsvarar de kunskaper som eleven, enl.lärarens bedömning, besitter den dagen då betyget sätts.
    Om man känner till den principen då förstår man att delar av kurser som är 2 år gamla är inte aktuellt att prata om för att på 2 år kan man både glömma mycket av det man kunde eller så kanske man har lärt sig mycket mer sedan dess. Betygsskalan är ju också mycket bredare än endast godkänt och icke-godkänt (F). inom "godkänt" finns det E, D, C, B och A. Du kanske för 2 år sedan kunde uppnå till något av de godkända betygen men idag kan du förhoppningsvis uppnå högre kunskapsnivå. Sikta på A i alla kurser du läser. Gör ditt bästa i att skaffa dig så bra kunskaper du kan och då får du också höga betyg! Lycka till i dina studier önskar vi dig här på FRåGA SYV!