Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    utbildningar till löneadministratör kan finnas inom olika skolformer och ha ganska olika innehåll; detta för att yrken är (i alla fall i Sverige) icke-reglerat (vilket betyder att det är upp till en arbetsgivare att bedöma med vilken utbildning de anställer). I första hand brukar vi rekommendera en yrkeshögskoleutbildning till löneadministratör men i Örebro län finns idag, så vitt jag kan se (kika på yhguiden.se/resultat?län-Örebro) någon utbildning till löneadministratör inom yrkeshögskola och yrkeshögskoleutbildningar som är på distans brukar nästan alltid inkludera några obligatoriska träffar. Du får gärna undersöka hur många obligatoriska träffar som utbildningarna innehåller; kika gärna på några utbildningspresentationer:
    yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/tuc-lonespecialist-distans
    yhguiden.se/utbildning/iterum/lonespecialist-distans-ostersund
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens-gavle
    Men utbildningar till löneadministratör finns även i andra skolformer, t.ex hos privata utbildningsanordnare - t.ex hos Distansinstitutet. Se information på distansinstitutet.se/löneadministratör
    Ny yrkeshögskoleutbildning kan dyka upp nästan när som helst - så du får gärna då och då kika på www.yhguiden.se men det stora utsläppet av nya utbildningar sker vanligtvis i mitten av januari varje år.

    Studie- och yrkesvägledare