Malin
    Hej,

    Jag har en son som snart fyller 15 år och går i högstadiet. Han vill jobba med animation i framtiden och nu jag har försökt leta företag som tar emot praktikanter i den åldern men har svårt att hitta något. Har ni tips på hur jag kan gå tillväga?
    • Anna : Campus i12 i Eksjö svarade att de tar emot PRAO-elever, men föreslår att det är på hösten från v.48 som det skulle vara bästa tiden. Jag utökar nu mitt tidigare svar till dig.

    5 Svar

    Daniel SYV

    Hej Malin,
    jag tänker på att det på gymnasieskolor /i alla fall på några få/ finns profiler där "animation" ingår - ex på Mediagymnasiet>> på ES programmet inriktning Estetik och Media; och lärare som undervisar, jobbar ju med animation då hen undervisar i det ämnet.
    Ta kontakt med de gymnasieskolorna som har "animation"-profilen och samråd med lärare som undervisar i de kurserna som just har med animation att göra; och så kanske kan din son ha PRAO på gymnasiet - ex. som PRAO-elev hos just den lärare (din son får då under sin PRAO-veckan agera lärarassistent, kanske?).

    Flera gymnasieskolor har profil Animation - ex. Tumba >> /på ES, inriktning Bild och formgivning/ & Törnströmska >> - på ES, inr Estetik och media.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag tycker Daniels förslag om att ta kontakt med lärare på gymnasiet är mycket bra! Jag vill lägga till Stillerska filmgymnasiet>>> - till listan på gymnasieskolor som är bra att ta kontakt med!
    Jag vill också tipsa om att kika på https://www.framtid.se/yrke/animator - yrkespresentation Animatör. På Framtid.se presenteras det tusentals olika yrken, så kika gärna på dem.

    Ang. PRAO - så är det än så länge inte obligatoriskt att ha på grundskolan, det blir det från hösten 2018. Företagen/organisationerna är ej skyldiga att ta in praktikanter. :( Detta gör det många ggr svårt att hitta praktikplats.
    Det är inte en optimal situation. Om chefen fattar beslut "inga praktikanter" - då kan inte de anställda på lägre nivåer säga ngt. annat. En tråkig situation... men vi vet inte riktigt hur det kan lösas; ska man uppifrån beordra arbetsgivare att ta in praktikanter? eller hur gör man?
    *******
    Som enskild elev eller förälder kan man kontakta alla de arbetsplatser där eleven vill gå på praktik men man kan tyvärr få Nej överallt.
    En liten fundering... yrken förändras; så som yrket Animatör ser ut idag, kanske det inte alls kommer att se ut om några år ... det tillkommer nya metoder, ny teknik och nya sätt att tänka och utföra arbetsuppgifter på.
    Så, det som din son kan se på praktiken idag kanske inte kommer att finnas om några år, när det blir dags för honom att söka jobb...?
    men det är givetvis bra att gå på praktik!
    Ännu ett tips är att söka sommarjobb - hos de arbetsgivare som på något sätt sysslar med animation. Det finns inga garantier på att lyckas med det, men man kan i alla fall göra ett försök!
    ***
    Ännu ett tips jag kan ge är att kika på Yrkeshögskoleutbildningar, på KKU, på högskolor/universitet och på folkhögskolorna - om de erbjuder relevanta utbildningar, finns ju lärare även där som undervisar i "animation" eller i närliggande ämnen - som kan förhoppningsvis ge tips eller rent av ta in en praktikant hos sig.

    LYCKA TILL!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Eksjö Gymnasium >>> har Estet Bild och Form med fördjupning Animation. Tidigare hade vi riksintag på Animation som inriktning, så vi har lång vana och erfaren lärarkår inom området.

    Det finns möjlighet att göra prao på programmet om eleven är intresserad. Hör gärna av er tillbakaJ!

    Med vänlig hälsning
    Personal på Eksjö gymnasium

    Saga SYV

    Hej!

    De elever som har lyckats göra sin PRAO på någon animationsstudio har oftast fått de platserna genom personliga kontakter. I annat fall skulle jag ställa frågan i >> Facebookgruppen "SAAVA - Swedish Animation & Visual Arts" som samlar en stor del av Sveriges animatörer.
    Svårigheten i att få en praktikplats på en animationsstudio kan ha följande orsak:
    ifall ett animationsbolag arbetar med ett projekt riktad mot den svenska marknaden, är allt kring det projektet topphemligt, därför kan det vara så att även de arbetsplatser som tidigare tagit in praktikanter, gör inte längre det (eller inte just nu i alla fall).

    Tips jag fick från en sakkunnig:
    kolla med några av de större studiorna som Goodbye Kansas el ILP. Eller på en reklambyrå, eller med spelbolagen, som King, elk studios, Qickspin, Netent osv. Spelbolagen gör väldigt väldigt mkt animation och som bransch 5-10 ggr större än filmbranschen. En lista på alla spelbolag finns på svenskaspelbranschen.se
    (Men det är väldigt många utbildningar, säger den sakkunnige, som skickar ut sina elever på praktik som ingår i deras utbildning dvs när eleverna måste komma ut på praktik, och trots att det ofta står på företagets hemsida att företaget inte kan ta emot praktikanter, kommer det ändå många förfrågningar om praktik). Det är alltså svårt att få praktik hos en animatör.

    Ha det gott!
    Saga

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig, var god läs hans svar nedan;

     "..... animation är en växande bransch speciellt inom spel. Vad gäller spel är det just ofta hemliga projekt och företagen tar i regel inte emot Prao-elever.
    Vad gäller företag inom filmproduktion så är ofta tid = pengar och inom reklamfilm så har företagen inte tid med sånt som inte genererar pengar.

    Produktioner av långfilmer som är animerade, lyser tyvärr i Sverige, med sin frånvaro och det ser inte ut som att det kommer ändras på det, men det produceras dock diverse små kortfilmer av olika konstnärer och enstaka animatörer.

    Mitt förslag är att leta reda på något företag vars filmer man gillar, höra av sig till dessa med ett personligt brev och en beskrivning av sig själv och kanske varför man skulle vilja syssla med just animation. Sen ska man förstås inte bli nedslagen av ett ”nej”, inte minst av ovanstående anledningar, utan försöka vidare. För att hitta företag kan man kolla runt på SAAVAs Facebooksida, och kanske rent av lägga ut en förfrågan där.

    Om inte annat, så finns det också utbildningar som behandlar animation. Inte minst på Tumba gymnasium - Xenter som har en högskoleförberedande utbildning på gymnasiet med inriktning på skapande och Animation. Utbildningen ligger i Tumba strax söder om Stockholm och är en spetsutbildning och tar in sökande från hela landet. Och naturligtvis går det bra att höra av sig direkt till Tumba/Xenter gymnasium om man vill besöka skolan eller om man har fler eller mer specifika frågor om tex. prao."

    Nu fick svar från ännu en person som är väl-insatt i branschen, var god läs svaret nedan:

    "Studenter som gör sin praktik på företag som sysslar med animation, går oftast på högskola och gör sin studierelateradepraktik i 4-6 månader.
     Ett tips för elever som vill plugga vidare inom animation & visuella effekter är högskolan Campus i12 i Eksjö: http://campusi12.se/
    Därifrån kommer många av de studenter som gör sin praktik på företag & animations-studios. Campus i12 i Eksjö kanske har möjlighet att hjälpa till med ytterligare information."

    Hej, vi fick svar från Campus i12 i Eksjö, som lyder:

    "Om eleven vill bli animatör föreslår jag att han/hon kommer under den kursen som vi har 3D-animation. Denna går på höstterminen mellan v 48-2. I kursen finns det delmoment som innehåller animation och där skulle det möjligen passa att denna eleven deltar i föreläsningar och gör en PRAO-period under en vecka.

    Vi tar emot elever som PRAO men man vill också ge den eleven ett utbyte så det är viktigt att eleven hamnar rätt och får ut det mesta som möjligt av sin PRAO-period.

    Bor eleven i Tyresö känns det dock lite långsökt att göra sin PRAO i Småland. Kanske finns det någonstans i Stockholmstrakten som eleven kunde kontakta och gör sin PRAO lite närmare hem.

    Lycka till och Glad Påsk!

    Mvh/Campus i12 Eksjö."