Hej Pia,
    läs gärna information om BEDA, nationella betygsdatabasen, som är under utveckling. Se uhr.se/systemtjanster-for-larosaten/stodsystem-for-larosaten/betygsdatabasen-beda
    Det bästa sättet att "komma åt" sina gamla betyg är fortfarande att kontakta de skolorna där man läste och be om att få kopiorna. Men jag undrar också vad du ska med "de betygen till" så att säga? Om du vill komma in på en socionomutbildning så behöver du bland annat ha Grundläggande behörighet till högskolestudier och så här ligger det till:
    om du har Samlat betygsdokument (och inte ett Slutbetyg) från 1999 från en gymnasieskola, då har du inte Grundläggande behörighet - se information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-fore-2010/grundlaggande-behorighet - och att du sedan läste en KY-utbildning hjälper tyvärr inte att få grundläggande behörighet.
    Du nämner att du läste på en folkhögskola också men vad läste du där? Om du har Studieomdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola, då konkurrerar du till en svensk högskoleutbildning med en siffra (upp till högst 4.0) i BF-urvalet. Men om du läste en profilkurs eller någon annan utbildning som inte ger grundläggande behörighet, så har du fortfarande ej någon grundläggande behörighet till högskolestudier och du kommer därför inte delta i konkurrensen om utbildningsplats på någon svensk högskoleutbildning.
    Dock kan du bekräfta din grundläggande behörighet genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några få gymnasiala betyg. För konkurrens måste du i så fall göra HÖGSKOLEPROVET. För att annars har du ingenting att konkurrera med. Man kan inte räkna ut meritvärde på icke-fullständiga gymnasiala betyg. Och "fullständiga" betyg är i detta fallet ett SLUTBETYG som ger grundläggande behörighet.