Peter

    Hej. Jag är journalist till yrket och har varit arbetslös ett halvår. Jag kan komma att behöva skola om mig till något annat, men jag vet inte till vad. Jag skulle behöva brainstorma idéer med en studievägledare som kan både högskole-, YH-, och privata utbildningar. Var ska jag vända mig? Universiteten har ju yrkesvägledare, men de är ju inriktade på det egna lärosätets utbildningsutbud. Jag behöver någon som har ett helhetsperspektiv. Min kommun (Malmö) har stängt sitt Vägledningscentrum och ger bara rådgivning kring komvux. Var hittar jag en studievägledare som kan både högskole-, YH-, och privata utbildningar? Tusen tack Peter

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Peter!
    En mycket intressant och viktig fråga du ställer nu. Men det är också jättesvårt att ge svar för att en sådan person som "kan" alla de olika utbildningar, även de som kommer beslutas om i framtiden (t.ex i mitten av jan 2021 kommer nya yrkeshögskoleutbildningar "komma ut" och vilka de är - kan ingen idag svara på... utan man får se då, mot slutet av januari 2021) -- finns inte. Utbud av högskole-universitetsutb. som startar HT21 kommer fastställas till 15 mars 2021, när anmälningsperioden börjar.
    Privata utbildningar kan startas och läggas ner när som... och villkor inom de kan förändras också - när som. På så sätt kan ingen "kunna" alla de utbildningar. Sedan vill man ju också få jobb efter utbildningen. Men så länge det inte införs "jobbgarantin" kan ingen veta om just du får jobb. Läge på arbetsmakrnaden kan förändras drastiskt. Det har vi alla märkt pga Covid-19.

    Information om var du hittar utbildningar som finns idag och de som kommer dyka upp inom närmsta tiden, kan vi ge dig här på FRåGA SYV. Sedan hittar du de utbildningar som du vill söka och tar reda på mer om just den utbildningen. De som vet mest om just "den"utbildningen jobbar kring den som studievägledare, utbildningsansvariga, rektorer, utbildninsadmin mm.
    Det är helt OK (och rekommenderas) att söka till många olika utbildningar samtidigt + söka jobb samtidigt också. Givetvis ska man inte söka utbildningar som man inte kan tänka läsa sen... men alla man kan tänka läsa, kan man söka samtidigt. Får man plats på flera utbildningar, kan man välja sen - vilken man tackar Ja  till.

    De webbplatser vi rekommenderar är bl.a:
    www.framtid.se - info om över 2.ooo yrken!
    www.yhguiden.se - utbud av yrkeshögskoleutbildningar.
    www.studera.nu - lärosätenas gemensam webbplats.
    www.antagning.se - där gör man anmälan till högskole-universitetsutbildningar, i Sverige.

    Du får gärna samråda med oss här på FRåGA SYV. Du får också vända dig till AF, arbetsförmedlingen som borde kunna ge viss rådgivning kring studier. AF har också egna "arbetsmarknadsutbildningar" som de köper för i första hand långtidsarbetslösa.