Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Du kan själv jämföra på http://jamforutbildning.studera.nu/antagning/sok/44?educationName=Läkarprogrammet&educationLevelType=Program&eventUrl=http%3A%2F%2Fwww.utbildning.gu.se%2Fprogram%2Fprogram_detalj%3FprogramId%3DM2L%25C4K men så vitt jag vet, var det i Umeå vid förra antagningstillfälle men det kan ändras framöver. Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Då ska jag kolla där, tack! Och en fråga till: kan man byta universitet efter det att man har börjat i ett? Till samma program, bara ett annat universitet? (Inom Sverige)
    • Mikael : Det är ingen rättighet men om lediga platser finns kan det gå att byta.
    • : Händer set ofta tror du? Finns det några krav/regler på det?
    • : Det*
    • Milla : Jag skall nu ge dig svar på din kommentar!
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!

    Läkarprogrammet är mycket populär och det är höga antagningspoäng i alla städer i Sverige men de senaste åren var det lite lägre i Umeå. Hur det blir framöver, är det ingen som vet. Vi råder dig att söka till ALLA orter och prioritera så som du själv vill gå: dvs du söker som alternativ nr. 1 till den högskola/universitet där du helst vill läsa och sedan till alla de orter där du också kan tänka dig att gå. Skulle du t.ex. få plats i Umeå, försöker du då hitta möjlighet att flytta dit. I fall du inte kan det, tackar du Nej till din utbildningsplats och någon från reserv får platsen.
    I fall du börjar läsa på en ort men vill byta - kontaktar du den högskola/universitet dit du vill byta - och i fall de har någon ledig plats kan de fatta beslut att ta in dig. Under första månaden efter utbildningsstart tas det fortfarande in folk från reserv i fall någon hoppar av. Efter en månad då är det för sent att komma in från reserv men de finns möjlighet att ta in någon från en annan ort, som har påbörjat läsa där.
    Det är helt omöjligt att veta om någon hoppar av just på den orten där du vill läsa och om att det är just du som får den platsen. Några strikta regler kring detta finns inte.
    1. det kanske inte blir så att någon slutar på den orten där du vill gå och då är det inte aktuellt med byte över huvudet taget;
    2. om någon slutar där du vill gå, kan det hända att det kommer "tillbaka" någon som fick sin ansökan om anstånd beviljad sedan innan eller om det finns en person med "särskilda skäl" som går före dig;
    3. om flera ansöker om att byta till en ledig plats - är det fakultetsrektor som beslutar om vem som tas in - det är då i första hand de betyg som du fick under dina läkarstudier, som avgör, vem som har företräde.
    Du kan, alltså, inte räkna med att kunna byta, utan måste tänka så att du kanske får läsa hela utbildningen på den orten där du kom in. Sök därför bara till de orter där du kan tänka dig att läsa.
    Just läkarutbildningen är så pass populär och svår att komma in på, att vårt råd är: hitta möjlighet att flytta till en ort, där man kommer in på läkarutbildningen.
    Givetvis bör du kontakta den ort som du egentligen vill läsa på med frågan om byta, men du kan inte räkna med att det blir möjligt att byta. Vi på Fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig! :)
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för det detaljerade svaret Milla! Uppskattar det väldigt mycket :)