Victoria
    Hej, jag går andra terminen i 1.an och har haft problem ända senan jag började. Jag går på ekonomi linjen och ska nu välja vilken inriktning. Så för det första så känner jag inget intresse för ekonomi och därför har ingen aning vilken inrikting jag ska välja. Ekonomi ekonomi har svår matte som jag inte vet om jag pallar av, men har ganska lätt för företagsekonomi. Sedan juridiks linjen har jag inte så jätte stort intresse av mer än att det kanske är den ”lättare” linjen av de två. Så jag är väldigt kluven, ska jag byta linje eller ska jag stå ut att gå ekonomi nu för att få en bra grund till vidare utbildning. Om jag nu skulle byta vet jag inte till vad. Jag vill ha något roligt som jag kommer ha nytta av i framtiden. Skolan jag går på nu är den närmsta till mig. Trivs sådär, men som sagt, vet inte vad jag ska gå i för skola eller linje om jag ej går där. Jag har pratat med kurator och syv men kom inte värst långt. Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med i framtiden, kanske på en flygplats typ? Som står vid incheck och sånt. Jag tar all hjälp jag kan få, tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria, du får gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se - börja med https://www.framtid.se/yrke/flygplatskontrollant

    *********
    Om du inte vill läsa "för mycket matte i onödan" välj inriktning juridik eftersom du nu går på ekonomiprogrammet och det programmet har endast 2 inriktningar; du kan också samtidigt som du fortsätter läsa på din nuvarande utbildning, söka även till år1 på andra skolor och andra gymnasieprogram... det medför inga nackdelar; alltså om du gör ansökan via gymnasieantagningen så påverkas inte dina nuvarande gymnasiestudier.

    Att slippa pendla långt är en fördel; och om du ändå inte vet vad du vill läsa - så kan du kanske försöka göra ditt bästa på din nuvarande utbildning. Du är fortfarande mycket ung och du kan ändra dig många ggr om yrkesval... du kommer, förhoppningsvis, på vad du vill jobba med - senare, och då hoppas vi att du ska hitta möjligheter inom det yrket;
    Fördelen med att gå i skola även om du inte är säker på att du går "rätt utbildning": du har rätt till studiebidraget, gratis skollunch och åkkortet; du har klasskompisar och lär dig "ngt" i skolan, får vi hoppas... du har ett socialt sammanhang och struktur på "vardagen"; om alternativet är att sitta hemma utan ngn sysselsättning och utan inkomst, så är det ändå mycke bättre at gå i skolan, tycker i alla fall jag.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare