Elev

    Hej! Jag går just nu mitt sista år på samhällsvetenskapsprogrammet. Eftersom jag läste moderna språk 1 och 2 samt valt engelska 7 som individuellt val, får jag enbart 1,0 i meritpoäng. För att skaffa mig de resterande 1,5 tänker jag göra en prövning i moderna språk arabiska 5 (eller 3 och 4 men helst inte). Min hemkommun är Malmö. Jag har sökt runt lite men har inte kommit fram till var jag kan göra prövningen i hela landet om jag inte är folkbokförd i den kommunen. Jag har inga problem alls med att åka långt. Så min fråga är i vilken kommun kan jag göra prövningen i moderna språk arabiska 5 även om jag är folkbokförd i Malmö? Går det kanske att göra den i Malmö?
    Tack på förhand!
    Vänligen, Rabab

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Så länge du är gymnasieelev får du göra prövningar endast på din skola och endast om du läste kursen och fick F eller om en obligatorisk kurs inte kunde läsas. Du måste vänta tills efter gymnasiet med att leta prövningar och då i hela landet.

    • Elev : Ja och eftersom min skola inte erbjuder det kan jag inte göra det nu. Jag har inte läst kursen tidigare och tänker göra den självklart efter gymnasiet. Men tänkte kolla runt redan nu så att jag kan göra det vid det första tillfället efter sommaren och även att jag anmäler mig i tid. Jag skulle uppskattat om jag kunde få hjälp med detta. Tack på förhand.
    • Anna :

      Var man kan göra prövningar är väldigt mycket "en färskvara". Varje kommun bestämmer själv när anmälningsperioden ska ligga och det kan också ändras med mycket kort varsel, t.ex på grund av "corona-situationen". Sedan ska ju finnas pågående undervisning i den kursen i vilken prövning ska göras och var det kommer finnas pågående undervisning i arabiska till hösten kan man bara gissa... mycket kan hända innan dess. Det du kan göra är att titta på vilka gymnasieskolor som erbjuder undervisning i Arabiska som Moderna språk (ej som modersmål - för att det är olika ämnen: modersmål och moderna språk). Förhoppningsvis kommer samma skolor fortsätta erbjuda moderna språk (arabiska) även nästa läsår och då borde det förhoppningsvis vara möjligt att göra prövningar i det ämnet i de kommuner där de gymnasieskolorna ligger. Vi samlar info om "Ovanliga språk" på gymnasieskolorna på https://www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak - med "ovanliga språk" menas de moderna språken som inte är tyska, spanska och franska (detta för att undervisning i de tre språken måste erbjudas på de gymnasieprogram där moderna språk är obligatoriskt att läsa).