Fanny
    Hej!
    Jag gick ekonomiprogrammet på gymnasiet, men har nu kommit fram till att jag vill utbilda mig till sjuksköterska. Eftersom jag läste ekonomi saknar jag kursen Naturkunskap 2 och saknar därför också behörighet till Sjuksköterskeprogrammet. Jag har sökt till Kunskapscentrum i min hemkommun (Täby) men fick avslag på min ansökan med motiveringen "Täby kommun har bristfälliga ekonomiska resurser". Efter det hörde jag av mig till Danderyds Gymnasium där jag gick i gymnasiet, men där fick jag inte heller göra en prövning. Min fråga till er är alltså följande: vart vänder jag mig för att få göra en prövning och få behörighet till Sjuksköterskeprogrammet?

    Tacksam för svar!
    Med vänlig hälsning,
    Fanny

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny!
    Du skriver att du har sökt till Kunskapscentrum i Täby - men VAD sökte du där? gjorde du ansökan om Prövning eller sökte du en kurs att läsa.
    Du kan både söka Prövning och kurs på komvux. Det är två olika ansökningar och två olika möjligheter.
    Bra att du frågade på din "gamla" gymnasieskola, men den är inte skyldig att hjällpa dig i den frågan (p g a kursen inte ingick i din studieplan).

    Det är Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som i första hand bör hjälpa dig. Boka tid hos SYV på Komvux och ställ den frågan som du ställer till oss här.

    Ibland kan man göra prövning i en annan kommun (där man inte är folkbokförd). Jag råder dig se på alla de kommunernas hemsidor dit du kan pendla eller om du har släkt/vänner i andra städer - där du skulle kunna bo i några dagar, om det är möjligt att göra prövning i de städer.

    Att du fick avslag en gång, betyder inte att du inte får bifall nästa gång. Den ekonomiska situationen är ej konstant, det kommer "nya pengar" för varje kalenderår och du kan säkert läsa kursen eller göra prövning i den om några månader. Du bör göra ansökan vid varje ansökningsperiod.

    Vi på Fråga SYV kommer att hålla tummarna hårt för dig!
    ANNA