Bey
    Hej!

    Jag har tagit gymnasieexamen i somras, gick ut med 16,20 meritvärde. Vill gärna söka till internationella migration och etniska relationer men antagningspoängen var högre! Är just nu superstressad för att känner att tiden håller på att gå ut. Finns det några andra liknade utbildningar jag kan komma in på? Eller är det värt att överväga komvux? Själv valde jag att ta bort engelska 7 och matte 2c plus med jag ville studera franska 3 sista året fick jag ingen plats, så där missade jag 0,5 meritpoäng. Vad ska jag göra nu? Känns som sagt väldigt jobbigt...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bey,
    utbud av högskoleutbildningar i Sverige med start HT21 kommer fastställas till 15 mars 2021 och visas på www.antagning.se, som är webbplats där man gör ansökan. Du kan redan nu titta vilka högskoleutbildningar som brukar erbjudas; lärosätenas gemensam webbplats heter www.studera.nu
    ang."liknande" utbildningar - så kan utbildningar lika varandra på olika sätt. Högskoleprogram med samma namn kan innehålla olika kurser och program med olika namn kan innehålla i stort sett samma kurser, ibland.
    Samråd med studievägledare på de institutioner där du vill läsa. Hur högt meritvärde kommer krävas vid nästa antagning, är det, dock, ingen som vet.
    Jag vill råda dig göra flera olika saker samtidigt: - försök höja ditt meritvärde! Försök hitta många olika utbildningar att söka till. Du kan även kika på utbud inom yrkeshögskola, www.yhguiden.se
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar, se nedan:
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/social-media-manager
    halso-och-sjukvardsadministration-lernia
    hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagog-p-i-fritidshem-yrgo
    yhguiden.se/utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    hermods-yrkeshogskola/stödpedagog
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult
    utbildning/xenter-botkyrka/lararassistent