Julia SYV på FrågaSYV

    Hej John,

    du skriver att du inte har grundskolebetygen, men har du Kunskaperna som motsvarar godkända betyg i grundskolan? Gymnasiala kurser i svenska, engelska och matematik bygger på grundskole-kurserna, man ska alltså ha kunskaper i de ämnena som motsvarar godkända betyg från grundskolan, annars klarar man inte av gymnasiestudier med godkända betyg i slutet av kurserna.
    *Från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år får du börja läsa på komvux. Innan dess är det gymnasiet eller folkhögskolorna (folkhögskolorna kan ta in personer som är "nästan" 18 år gamla; är man 18 år fyllda är man definitivt gammal nog för att kunna bli antagen på en av folkhögskolorna).
    Komvux har ofta möjlighet att erbjuda nivåbedömningar; man får inte betyg men man blir placerad på rätt nivå i ämnena, om man gör nivåbedömningar. Fråga om det på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Folkhögskolorna är statliga. Det spelar ingen roll i vilken kommun man bor eller är folkbokförd i - man får söka till alla de olika svenska folkhögskolorna (finns över 150 stycken spridda över hela Sverige).

    • :

      Hej,

      tack för ditt svar, jag har kunskaperna i grundskolan men jag var inte där så mycket och fick heller inga betyg, förutom i engelska då jag fick C.

      Vet du om det finns folkhögskolor som har distansundervisning i Matematik 1, Svenska 1 och Engelska 5?

    • Julia :

      Se utbud på www.folkhogskola.nu som är folkhögskolornas gemensam webbplats. du bör söka till Allmänna kurser på grundskole- och/eller på gymnasial nivå. om du blir antagen gör folkhögskola bedömning om vilken nivå du kan börja läsa på: grundskole- eller gymnasial nivå.