Maria
    Hej! Jag heter Maria och är 18 år gammal. Jag är rysk och således jag talar ryska flytande. Jag är i mitt sista årskurs i gymnasiet och därefter vill jag studera vidare ryska. Saken är att om jag vill läsa ryska som modersmål, jag måste göra testet inom ryska steg 3 för att komma in på kurs. Jag undrar om var kan jag göra det testet och just ryska steg 3. Jag också undrar om vad innebär ryska 3 (ex: regler inom grammatiken?) vad är det jag måste studera för att klara ryska 3?

    MVH, Maria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Ang. innehåll och krav på kunskaper i kursen Moderna språk 3 - se på Skolverkets hemsida info om Moderna språk på gymnasiet>> bläddra ner på sidan och öppna raden Moderna språk 3. Det är samma krav på kunskaper i Moderna språk (arabiska)3 och Moderna språk (japanska) 3 och Moderna språk (ryska) 3... dvs samma "nivå" i språket på nivå 3... fast det är så klart Olika språk! :)

    Ang. var du kan göra prövning i Moderna språk 3 - så är det en svår fråga. Under tiden du läser på gymnasiet, så har du rätt att göra prövningar endast i kurser som ingår i din Individuella Studieplan. Det är först Efter det att du får examensbevis, som du har rätt att söka göra prövning var som helst i hela Sverige, där möjlighet att göra prövning i just den kursen kommer att finnas.

    Så frågan nr.1 är

    1. finns Moderna språk (ryska) 3 i din Individuella studieplan nu?

    Fråga nr.2 blir då - om den inte finns, kan SYV på din skola skriva in den? Det är inte så enkelt att bara skriva in en kurs. För att i fall kursen är inskriven i din Individuella Studieplan, kan du som elev sedan kräva att få undervisning i den kursen. Och om skola ej kan erbjuda undervisning, vill de i så fall inte skriva in den i din studieplan. Det kan bli lite av en "Moment 22" här... tyvärr.

    Och om kursen inte finns i din individuella studieplan, måste du vänta tills efter gymnasiet för att göra prövning. Det är i så fall tidigast om ett år som det blir aktuellt. Och därför är det för tidigt ännu att söka platser var du kan göra prövning. För att en behörig lärare finns kanske idag, men om ett år har den läraren gått i pension, slutat jobba som lärare, flyttat långt bort eller är föräldraledig... och om ingen lärare finns som kan genomföra och bedöma prövning, då kan man av praktiska skäl inte genomföra prövning. :(

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig på något sätt!

    Allmänt om prövningar och regler kring dem kan du läsa - på den här sidan>>

    Även den här info kan vara av intresse för dig:
    Prövning på Komvux. I Vuxenförordningen kap 3 (2 §) står det att även yngre elever - med hänsyn till sökandes personliga förhållanden - får göra prövningar på komvux. Personen måste vara bosatt i Sverige säger kap.29 i Skollagen och inte ha fått godkänt betyg i den kursen sedan innan. Och du har därför rätt att göra prövning på Komvux i vilken kommun som helst, säger en sakkunnig (som jobbar på Skolverket, som jag precis har talat i telefon med). Du kan därför i praktiken hitta var på komvux (i vilken kommun som helst) som prövning i Ryska 3 är möjligt att göra. De har rätt att ta ut avgift på 500 kr. från dig. Betyg i kursen får inte tas in i ditt Examensbevis. Den blir, alltså som "komplettering" och med det betyget kommer du att till högskola prövas i BII (kompletteringsgruppen). Allt detta med prövning på komvux får ske i så fall helt utanför dina gymnasiestudier, dvs du måste läsa på heltid, 2500 poäng på gymnasiet + bedriva självstudier i ryska för att klara prövningen. Du har inte rätt till ekonomisk hjälp att resa till prövningsstället (det kan ta tid och vara dyrt om det ligger långt ifrån där du bor). Det finns alltså ett antal praktiska hinder. Det är därför bekvämare att göra prövning närmare hemifrån. Var bor du?

    Bästa hälsningar

    ANNA