Lina

    Jag kommer nu efter våren att ha gått ut teknikfyran och få min gymnasieingenjörsexamen. Den här utbildningen har lyckats fastställa vad jag vill arbeta med, frågan är egentligen bara hur jag tar mig dit. Det skulle vara skönt att få ett tillfälle att diskutera med en SYV om mina diverse möjligheter, strukturera upp en plan och få frågor besvarade. Vart vänder jag mig för att arrangera ett sådant samtal/möte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    det är i första hand på din gymnasieskola, där du läser fjärde tekniskt år - boka tid med syv på din gymnasieskola. Du kan också boka tid med en syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Om du vet att du vill söka in på högskola/universitet - kan du boka tid med en studievägledare på högskola/universitet.

    Även på arbetsförmedlingen finns det arbetsvägledare, som ofta har studie- och yrkesvägledarutbildning i bagaget /inte alltid men ofta/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA