Angelica
    Hej! Jag är intresserad av att gå en kockutbildning (som INTE kostar), men de enda kockutbildningarna som verkar finnas just nu är enbart yrkesutbildningar, och då får man inte ha någon gymnasieutbildning.

    Nu är det ju såhär att jag var dum nog att gå ut gymnasiet, så jag kan inte söka till någon utbildning som jag VILL gå på (har redan försökt), finns det några andra sätt jag kan komma in på en utbildning jag faktiskt vill gå på, trots att jag har ett slutbetyg i gymnasiet?

    Jag gick i medialinjen, så att skaffa jobb efter det är totalt obefintligt då det inte finns några.
    Jag bor i Stockholms län.

    mvh
    Angelica

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, vad tråkigt att du inte hittar jobb! Bra att du då funderar på att utbilda dig vidare även om det kanske inte är det lättaste att hitta inom vissa området. Har du kollat med Arbetsförmedlingen och pratat med dom om du kan få en lärling/praktikplats inom restaurang. Är du arbetslös och lutar mot att bli långtidsarbetslös så kanske det kan finnas lösningar där?

    Det stämmer att just kockutbildningen ligger under gymnasieutbildningar/yrkesutbildningar även under vuxenutbildningen och där prioriteras de som inte har någon gymnasieutbildning. Således är det betalutbildningar som återstår. Hittade en översiktssök över kock här - kanske du kan kika lite på de olika alternativen som finns http://www.medborgarskolan.se/regioner/region-stockholm/Kommuner/stockholm/diplomutbildningar/

    Boka en tid på Arbetsförmedlingen och diskutera vilka lösningar som finns hos dom (om du inte redan har gjort det) men även hos Syv på Komvux för att dels ha ett samtal om vilka villkor som gäller för dig inom Yrkesvux men även för att bredda perspektiv på vad du kan söka för utbildningar och vad du kan tänka dig annat än kockyrket. Lycka till! /Lena, Syv