Tova

    Hej! Jag är 20 år gammal, har pluggat upp mina gymnasiebetyg på komvux och har nu fått min gymnasieexamen. Jag har studerat maxantal poäng på komvux, vilket om jag minns rätt är 2400 poäng. Jag vill nu gå kriminologprogrammet på universitetet, men saknar Matematik 2, vilket behövs för att komma in på programmet. Kan jag studera Matematik 2 på komvux även om jag nått antalet maxpoäng? Eller spelar det ingen roll?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, sök till komvux - i första hand matematik 2a. Om komvux i din hemkommun inte erbjuder matte 2a, sök 2b i så fall.
    Du hade större chans att få plats på matte 2-kursen på komvux innan du tog ut examensbevis, men vi hoppas du ska få plats att läsa ändå.

    Ang. "max poäng" att läsa på komvux - så är det endast de "lokala reglerna" som olika kommuner sätter för att de ej har resurser att erbjuda utbildningsplatser för alla som vill läsa. De som ännu inte uppnådde nivån för examensbevis brukar prioriteras högre, vad gäller fördelning av platserna, men det finns ingen regel som skulle säga att du ej kan få läsa. Sök och vi hoppas och håller tummarna. Om du ej får plats, sök till nästa kursstart. Besked PLATSBRIST från komvux gäller endast den kursstarten som du fick svar/besked om. Nästa gång, till nästa kursstart, görs antagningen om, från början. Du får helt enkelt söka så många ggr som krävs att du har tur och kommer in på en kurs!

    Andra sätt att skaffa betyget i matematik 2a, 2b eller 2c:
    Folkhögskola och självstudier+prövning.
    På en folkhögskola kan du läsa mot omdöme om särskild behörighet vad gäller matte 2.
    Om du skaffar dig kunskaper i matte 2 genom självstudier t.ex med hjälp av www.matteboken.se och hittar var du kan göra prövning, kan du få betyget den vägen. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en kurs.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA