Hej Malin!
    Utbildningsutbud förändras. Vilka kurser och program som startar på de svenska lärosätena höstterminen 2022 fastställs helt och hållet till första dagen i anmälningsperioden, alltså till mitten av mars 2022.

    Högstadielärare på de svenska grundskolorna är ofta behöriga att undervisa i 3 ämnen. Att jobba endast som just Bildlärare och inte undervisa även i andra ämnen är mycket ovanligt.
    De bästa svaren om lärarutbildningar inkl.hur du kan utbilda dig till Bildlärare får du av studievägledare på lärarhögskolorna.
    Ett sätt är att försöka hitta ett helt program där du kommer att läsa mot att bli lärare i flera ämnen, däribland lärare i bild; ett annat sätt är att läsa tillräckligt antal högskolepoäng i bildämnen och försöka sedan hitta KPU, kompletterande pedagogisk utbildning får att i slutet av den kunna ta ut lärarexamen.
    Om du redan har lärarexamen och lärarlegitimation blir det i så fall en fråga om utökning av lärarlegitimationen. I så fall tror jag chansen är större att kunna läsa bildämnet på distans och ansöka sedan om utökning av legitimationen hos skolverket.
    Att kunna läsa till lärare helt på distans tror jag inte är möjligt. Vissa kurser kanske går att läsa på distans. Distans kan också innehålla obligatoriska träffar. Det finns alltså olika former av distans.

    Se, nedan, en lista på lärosätena: universitet och högskolor som erbjuder lärarutbildningar för bl.a 7-9 lärare (uppgift från januari 2022):

    Göteborgs universitet

    Högskolan Dalarna

    Högskolan i Borås

    Högskolan i Gävle

    Högskolan i Halmstad

    Högskolan Kristianstad

    Högskolan Väst

    Karlstads universitet

    Linköpings universitet

    Linnéuniversitetet

    Luleå tekniska universitet

    Lunds universitet

    Malmö universitet

    Mittuniversitetet

    Stockholms universitet

    Umeå universitet

    Uppsala universitet

    Örebro universitet