tianxiang
    jag undrar var kan man göra detta prövningar. För att de är endast ämne som jag har kvar. Är någon som vet hur kan man göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jag antar att du vill göra prövningar för att få meritpoäng och vill påminna om att det går att uppnå Max antal meritpoäng även utan betyg i moderna språk - genom engelska 7 och högre kurser i matematik.
    Som icke-gymnasieelev, får du göra prövningar i alla svenska kommuner-så du får leta i hela Sverige.
    Ngn sammanställning om var prövningar erbjuds, finns tyvärr inte. Vi blir glada om ngn kan tipsa dig om vet det just nu finns möjlighet anmäla sig till prövningar i kinesiska 3 och högre kurser.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag är inte gymnasieelev. Men jag frågade NTI i Stockholm. de sa att jag kan inte boka någon prövning av dem för att jag bor inte i Stockhlom.
    • : inte äns ett ämne.
    • Milla :

      Ring Skolverket 08-52733200 enligt Skolverket får man göra prövningar i hela Sverige; det är endast gymnasiets elever som kan göra prövningar på sin egen skola. För vuxna får inte den begränsning göras att kräva folkbokföring i en viss kommun för att kunna göra prövningar- visa mitt svar till de som säger att du ej kan anmäla dig till prövning pga du är Folkbokförd i ”fel kommun”, och klaga hos Skolverkets Juridiska avdelningen. Lycka till!

    • : jag ringde båda Skolverket och NTI, frågade båda vad har hänt. men de sparkar mig som en bollen till varandra. kan jag fråga någon hjälp från domstolen eller?
    • Milla :

      Testa vänd dig till en jurist, anställd i den kommunen som gav NTI uppdrag att utföra prövningar. Alltså be att få prata med stadsjurist i den eller de kommuner som anlitar NTI för att utföra prövningar.

    Läs alla kommentarer