Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Petra,
    Skolverket svarar att prövningar får och bör erbjudas om det finns pågående undervisning i den kursen som prövningen gäller. Om det inte finns pågående undervisning i Moderna språk (Dari) 3 i Stockholm, då får inte prövningar i den kursen anordnas. Om du hittar att pågående undervisning i den kursen finns på en gymnasieskola i Stockholms stad eller på komvux, då kan du påtala att prövningar måste kunna erbjudas (det blir nämligen så att den undervisande läraren är också hen som sätter betyg på prövningen).
    FRåGA SYV samlar information om vilka "ovanliga språk" (med det menas språken som inte är svenska, engelska, latin, tyska, franska eller spanska) som erbjuds på gymnasieskolorna runt om i Sverige: fragasyv.se/info/Ovanligasprak - av den framgår att Dari, så vitt vi kunde forska fram, erbjuds undervisning i på gymnasial nivå endast via Språkcentrum i Göteborg, och det är därför prövningar i dari kan erbjudas, alltså i Göteborg.

    • Jag är en elev :

      Tack för ditt svar! Det finns gymnasieskolor i Stockholm som erbjuder prövning på dari3, men de nämner det det som prövning på dari 3 , så kommer det ändå räknas som moderna språk?? Hur vet man att det räknas som Moderna språk? Till exempel i prövningscentrum i Göteborg står det tydligt " Moderna språk 3, dari"

      En annan fråga. Hur mycket meritpoäng får man av Moderna språk?

    • Anna : Nu har jag skrivit ett svar, läs nedan. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag ska försöka svara på frågor i din kommentar.
    Meritpoiäng  -  för dig som har examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller som läser mot examensbevis, gäller reglerna som finns att ta del av på gymnasieGuiden.se/merit och där står det att moderna språk 3 (godkänt betyg) ger + 0.5 meritpoäng men totalt är 2,5 max man kan få.
    Om du är osäker till vilken kurs du anmäler dig till prövning - om det är otydligt, då tycker jag du bör fråga ansvariga för den webbplatsen där informationen är otydlig.
    I ämnet Modersmål finns på gymnasienivå tre kurser som heter: Modersmål1, Modersmål2 och Aktiv tvåspråkighet, därför skulle min gissning vara att Dari3 menas Moderna språk, dari3, men du får gärna fråga de som ansvarar för den sidan där du vill anmäla dig.

    • Jag är en elev : Tack för länken. Frågade en lärare och han säger att i Stockholm dari3 räknas inte som moderna språk medan persiska3 räknas som moderna språk.
    • Jag är en elev :

      Men varför det är annorlunda?

    • Anna : Jag vet inte vilken lärare du frågade och varför hen svarade som hen gjorde. Någon kurs som "på riktigt" heter "dari3" eller "persiska3" finns ju inte. Du kan på skolverkets hemsida se vilka kurser som finns. Inom Ämnet moderna språk är det moderna språk 1-7 (sju kurser i varje språk) och inom modersmål finns 3 kurser: modersmål 1 och 2 samt Modersmål, Aktiv tvåspråkighet. Min gissning är att man med Dari3 menar Moderna språk, dari3 - för att vilken annan kurs skulle man kunna mena annars? Inom modersmål finns inte "3"-kursen. Behörighet till Aktiv tvåspråkighet är att man med godkänt resultat genomfört modersmål1. Så kurserna modersmål2 och aktiv tvåspråkighet ligger på samma nivå (nivå2 kan man säga). På nivå3 finns ingen kurs inom ämnet modersmål. Vad skulle då "dari3" vara för någonting? jag menar att det kan ju inte vara en kurs inom ämnet modersmål ju.