Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ronza!
    skolverket säger att prövningar måste erbjudas i de kurser där det finns undervisning pågående, men även om undervisning finns, så kanske alla lediga prövningsplatser redan är upptagna och då måste man  vänta tills nästa gång anmälan till prövningar öppnar. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer och det tyvärr ej finns någon sammanställning vad gäller prövnings-anmälan, tyvärr. Vi beklagar detta. Vi tycker det skulle underlätta om det fanns en gemensam webbplats där man kunde se översikt på alla de ställen där ansökan till prövningar finns öppen (men så är det tyvärr inte). Därför är du hänvisad till att själv leta på olika sätt: googla, ringa till komvux och prövningsenheter i alla de städer/kommuner där du vill/kan göra prövningar.
    Jag förstår att det är inte det svaret du vill ha, men tyvärr har vi på FRåGA SYV ingen möjlighet att svara på annat sätt än att du får leta själv (det är också en fråga om att vara snabb och anmäla sig direkt när man ser anmälan öppen, för att platserna kan bli uppbokade blixt-snabbt och det skulle inte hjälpa om t.ex jag hittade var man kan anmäla sig men när du läser svaret om en kvart, så finns inte den möjlighet längre... vad är meningen i så fall att jag skulle lägga tid på att leta?).

    Studie- och yrkesvägledare