maziar

    Hej! Jag undrar var kan man jobba om man läser data och systemvetenskap inriktning digitala medier i Stockholms univeristet. Kan man typ jobba i ericsson eller sådana stora företag med den här utbildning? ifall ja då vad får man för yrkestitel? MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! jag antar att du är intresserad av det här kandidatprogrammet, su.se/sdimk och det är en 3årig utbildning. Inom område DATA-IT kan jättemycket förändras på 3 år. Nya yrken och yrkestitlar tillkommer. Du kanske om 3-4 år kan jobba inom ett yrke som idag ännu inte finns, över huvudet taget.
    Det är inte alls många år sedan som yrken som VR-utvecklare, Molnspecialist och UX-designer inte fanns.
    Prata gärna med studievägledare som jobbar på den institutionen där intressanta för dig data-it utbilndningar finns, fråga bland annat om hen vet var deras f d studenter jobbar idag och vad de har för arbets-/yrkestitlar. Men med yrkestitlar kan det vara ganska lurigt. t.ex kan vem som helst kallas för "medarbetare i ett projekt" och projektet kan handla om "vad som helst" och arbetsuppgifterna kan vara jätteolika även om personer har samma arbetstitel.
    Mina råd är att du börjar med att läsa noga allt som står på utbildningens egen webbplats och att du även hittar liknande utbildningar på samma eller på andra lärosäten och läser noga allt som står på de utbildningarnas webbplatser. Titta också på många olika yrken inom DATA-IT och du kan förhoppningsvis hitta där något som blir av intresse för dig. Hör dig för om det finns studerandeambassadörer på de lärosäten där intressanta för dig utbildningar ges. Studerandeambassadör är en studerande som även har som uppgift att svara på frågor om den utbildning som hen går just nu.