Maram
    Hej!

    Nu är jag en elev i Vuxenutbildningen och nästa termin kommer jag att ta gymnasieexamen. jag har läst moderna språk arabiska steg 1 och 2.
    Nu tänker jag att fortsätta läsa moderna språk arabiska steg 4 och 5, men det finns inga sådana kurser i min ort.
    Jag är beredd att göra prövning i de och betala kostnaden själv, men saken är att jag inte vet vilka orter erbjuder sådana kurser?
    Hoppas ni kan hjälpa mig!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Maram!
    i vilken kommun är du f0lkbokförd?
    Om du läste Arabiska 1 och 2, då finns det en behörig lärare i arabiska. Samma lärare är troligtvis behörig att genomföra prövningar i steg 3 och högre.
    Prövningar gör man oftast i sin egen hemkommun (där man är folkbokförd).
    På vissa orter kan man göra prövningar även om man inte är folkbokförd på den orten, men det kan bli långt för dig att pendla.
    Bra att veta var du bor, alltså, för att kunna hänvisa dig.
    Jag tycker du bör börja med att fråga om din hemkommun kan anordna prövningar till dig i Moderna språk (arabiska) 3. Komvux eller prövningsenheten brukar hitta en behörig lärare eller hänvisa till en närliggande kommun.
    Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej.. Jag har också gjort prövning i arabiskan både som modersmål och som moderna språk, det var bara det att jag gjorde moderna språk 3,4,5 jag hade ingen aning om att Ens steg 1 och 2 existerade, inte förens en vecka sen, iaf så jag gick till min komvux syv och till den som har hand om själva prövningar, dem bara tyvärr vi har ingen sådana kurser anledningen är ATt enligt skollagen för vi bara erbjuda kurser som finns i vårt kurs utbud!!!?? Okej WHAT the ffff säger/menar han?? Jag har bara för 4 månader sedan gjort moderna språk i arabiskan 3,4,5 samt modersmål, bokat via er och heltplöstligt går det inte längre? Jag har kontaktat läraren själv som kag gjorde prövningen hos och enligt han att han har tid och vill gärna att jag gör prövningen hos han och han hoppades att komvux slutade krångla.. :/ !? Snälla hjälp, jävlas min kommun med mig eller dem har all rätt och jag får söka nån annanstans trots att vi har en behörig lärare i min egna kommun, det är Karlstad jag bor
    • Anna : det är viktigt att fastställa om betyg i Moderna språk 1 och 2 skulle göra någon skillnad för konkurrenskraft i dina betyg, Alan. Det är första frågan. Sedan OM DET VISAR SIG att de betygen skulle göra skillnad, går det säkert att hitta var du kan göra prövningar.