RAWAND
    Jag har en kompis som tänkte plugga till läkare i Sverige han är från UK och frågar om man kan plugga Till läkare helt på engelska !

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rawand,
    tyvärr så måste jag svara att det inte är möjligt. Läkarprogrammet i Sverige ges endast på svenska. I alla fall i dagens läge, 1 aug. 2018. Vi på Fråga SYV känner inte till några planer på att införa undervisning - inom läkarprogrammet i Sverige - på andra språk, än svenska.

    Länktips: studera.nu/jamfor-utbildning/läkarprogrammet.

    Frågan om det finns - i Sverige - läkarutbildning på andra språk än svenska - har vi fått förut. Vi har undersökt saken och kom fram till att läkarprogrammet i Sverige finns endast med undervisningsspråk "svenska". Varför det är så - kanske man kan få svar på hos UHR, Universigtets- och högskolerådet... - om man så önskar.
    Vi på Fråga SYV vet inte varför läkarprogrammet ej finns att läsa på andra språk än svenska. Du får hemskt gärna "forska" vidare i frågan; sedan kan du berätta för oss - vad du har kommit fram.

    • : men han pluggat Medical Science och tänkte bli en läkare ! finns det ingen möjlighet att plugga i Sverige ?
    • Anna : Jo, han får lära sig Svenska språket - om han vill plugga till läkare i Sverige. Och söka och konkurrera om utbildningsplats.